Předmět: Umění a sebepoznávání

« Zpět
Název předmětu Umění a sebepoznávání
Kód předmětu KVK/USP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Bocianová Gabriela
Obsah předmětu
1. Definice umění (pokusy o definici umění a proměny modernistického paradigmatu) 2. Umění a psychoanalýza (Freud, Jung, Lacan, Žižek) 2. Umění a psychoanalýza (surrealismus ad.) 3. Institucionální kritika, umění jako život (Duchamp, Broodthaers, konceptuální umění, Fluxus ad.) 4. Umění a kýč, ideologie a kritické myšlení (Cindy Sherman, Barbara Kruger, Roland Barthes ad.) 5. Smrt autora, deskilling a reskilling 6. Umění vs. arteterapie 6. Realizace vlastního tématu 7. Realizace vlastního tématu 8. Realizace vlastního tématu 9. Realizace vlastního tématu 10. Realizace vlastního tématu 11. Realizace vlastního tématu 12. Reflexe vlastní tvorby, umělec vs. teoretik 13. Reflexe vlastní tvorby, umělec vs. psychoanalytik

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii expresivního zážitku a jeho reflexe;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii artefiletiky;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii hermeneutické interpretace výtvarného díla;
rozpoznávat a interpretovat dějiny umění.
Odborné dovednosti
používat různé výtvarné techniky a postupy pro realizaci výtvarného díla;
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe ve vztahu k tvůrčímu procesu a jeho interpretaci;
spolupracovat při kooperativní práci ve skupině.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z kulturně estetické oblasti (hlavně dějin umění, estetiky, filozofie a psychologie);
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii percepční a produktivní hermeneutické interpretace výtvarného díla;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii 4 úrovní expresivního zážitku a jeho mentalizace;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii sociokognitivní výzvy a vztahu mezi konceptem a prekoncepty.
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat a hodnotit v realizovaných interpretacích klíčové momenty, které určují průběh tvůrčího procesu a výsledného díla a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
identifikovat, analyzovat a hodnotit subjektivní přístup v interpretačním procesu;
interpretovat a parafrázovat výtvarné dílo výtvarným (expresivním) a verbálním jazykem;
nalézat a realizovat alterace pro recepční a produktivní interpretaci výtvarného díla;
prokázat schopnost expresivní skupinové práce a kooperace;
vést konstruktivní dialog o intepretaci výtvarného díla a expresivního zážitku;
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe výtvarného zážitku ve vztahu k aktivnímu poznání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • http://www.artefiletika.cz/modules/articles/article.php?id=41. 2008.
  • Vitamin 3-D : new perspectives in sculpture and installation. 2009. ISBN 978-0-7148-6857-8.
  • Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
  • Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
  • Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-993-3.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • Jodorowsky, Alejandro. Psychomagie. Praha: Malyern, 2015.
  • Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
  • Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr