Předmět: Užitá tvorba a design pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Užitá tvorba a design pro vzdělávání
Kód předmětu KVK/UTDV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malafová Zuzana, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je seznamování se s různými přístupy a trendy a koncepty historie i současného designu a užité tvorby pro inspiraci vlastního uchopení specifického výtvarného problému s ohledem na transformaci do pedagogické praxe. 1. Úvod vztahující se k rámcovému obeznámení s historií a současností užité tvorby a designu. Zadání semestrálního tématu 2.- 4. Etudy podněcující smysl a cit pro materiál, tvar a proporci. Zadání referátu "můj oblíbený předmět" 5. Prezentace referátů "Můj oblíbený předmět" 6.-7. Dílčí prezentace a diskuse rozpracovaných konceptů 8.- 10. Návštěva výstavy a diskuse, výtvarná etuda rozvíjející rozpracovaný výtvarný problém posluchače/ posluchačky, popřípadě reminiscence na koncept konkrétního tvůrce z oblasti užité tvorby a designu 11.-12. Dokončování výtvarných projektů, korigování, prezentace před dokončením 13. Závěrečné zhodnocení práce v semestru, diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 6 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pojmenovat různé druhy řemesel, shrnout a charakterizovat historii a současnost designu;
pojmenovat některé konkrétní tvůrce v oblasti historie i současného designu;
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
projevit určitý stupeň manuální zručnosti;
stanovit významovou složku vnímaných předmětů a objektů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit pozici řemesla a designu v kontextu výtvarného umění;
vysvětlit některé principy užité tvorby a designu.
Odborné dovednosti
využít vlastní dovednosti v praktické oblasti tvorby designu a užité tvorby;
navrhnout a realizovat objekt užité tvorby;
využít účelně vlastností materiálu vzhledem k funkci objektu užité tvorby;
transformovat inspiraci řemeslem do pedagogické tvorby.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Skupinová prezentace,
Praktická zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Benda, Klement. Dějiny uměleckého řemesla a užitného umění v českých zemích I. Od Velké Moravy po dobu gotickou. NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 978-80-7106-358-2.
  • Coles, Alex. Design and art. The MIT Press, 2007. ISBN 978-02-6253-289-1.
  • Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Design 20. století. Slovart, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
  • Hollingsworth, Mary. Architektura 20. století. Bratislava : Columbus, 1993. ISBN 80-7136-035-X.
  • Knobloch, Iva; Pecl, Jiří. 1989 Diskuse 2014. UMPRUM - Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2014. ISBN 978-80-86863-76-4.
  • Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0920-5.
  • NOGA, P. Od designu k designu. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9273-0.
  • Papanek, Victor. Design pro skutečný svět. UMPRUM: Praha, 2023. ISBN 978-80-88308-85-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr