|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je seznamování se s různými přístupy a trendy a koncepty historie i současného designu a užité tvorby pro inspiraci vlastního uchopení specifického výtvarného problému s ohledem na transformaci do pedagogické praxe. 1. Úvod vztahující se k rámcovému obeznámení s historií a současností užité tvorby a designu. Zadání semestrálního tématu 2.- 4. Etudy podněcující smysl a cit pro materiál, tvar a proporci. Zadání referátu "můj oblíbený předmět" 5. Prezentace referátů "Můj oblíbený předmět" 6.-7. Dílčí prezentace a diskuse rozpracovaných konceptů 8.- 10. Návštěva výstavy a diskuse, výtvarná etuda rozvíjející rozpracovaný výtvarný problém posluchače/ posluchačky, popřípadě reminiscence na koncept konkrétního tvůrce z oblasti užité tvorby a designu 11.-12. Dokončování výtvarných projektů, korigování, prezentace před dokončením 13. Závěrečné zhodnocení práce v semestru, diskuse
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| pojmenovat různé druhy řemesel, shrnout a charakterizovat historii a současnost designu; |
| pojmenovat některé konkrétní tvůrce v oblasti historie i současného designu; |
| popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| projevit určitý stupeň manuální zručnosti; |
| stanovit významovou složku vnímaných předmětů a objektů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit pozici řemesla a designu v kontextu výtvarného umění; |
| vysvětlit některé principy užité tvorby a designu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využít vlastní dovednosti v praktické oblasti tvorby designu a užité tvorby; |
| navrhnout a realizovat objekt užité tvorby; |
| využít účelně vlastností materiálu vzhledem k funkci objektu užité tvorby; |
| transformovat inspiraci řemeslem do pedagogické tvorby. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Praktická zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Benda, Klement. Dějiny uměleckého řemesla a užitného umění v českých zemích I. Od Velké Moravy po dobu gotickou. NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 978-80-7106-358-2.
-
Coles, Alex. Design and art. The MIT Press, 2007. ISBN 978-02-6253-289-1.
-
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Design 20. století. Slovart, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
-
Hollingsworth, Mary. Architektura 20. století. Bratislava : Columbus, 1993. ISBN 80-7136-035-X.
-
Knobloch, Iva; Pecl, Jiří. 1989 Diskuse 2014. UMPRUM - Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2014. ISBN 978-80-86863-76-4.
-
Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0920-5.
-
NOGA, P. Od designu k designu. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9273-0.
-
Papanek, Victor. Design pro skutečný svět. UMPRUM: Praha, 2023. ISBN 978-80-88308-85-0.
|