Předmět: Uvedení do teorie a didaktiky VV

« Zpět
Název předmětu Uvedení do teorie a didaktiky VV
Kód předmětu KVK/UTDVV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimonová Jana, Mgr. et BcA.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
1. Koncepce kreslení a výtvarné výchovy. 2. Vzdělávací obsah ve výtvarné výchově. 3. Vztah učiva výtvarné výchovy k umění a k estetice. 4. Cíle a jejich realizace ve výtvarné výchově. 5. Pojetí výtvarné výchovy. 6. Artefiletika. 7. Výrazová hra a její dimenze. 8. Charakteristika dětského výtvarného projevu. 9. Ontogeneze dětského výtvarného projevu. 10. Posuzování dětského výtvarného projevu. 11. Dynamika vztahů námětu, výtvarných postupů a úkolu. 12. Hodnocení ve výtvarné výchově. 13. Výtvarné formy a techniky v současné výtvarné výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit některé soudobé umělecké koncepty;
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti;
Odborné dovednosti
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění;
využívat různé výtvarné techniky a postupy;
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu;
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu;
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu;
nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí;
pojmenovat a objasnit různá pojetí výtvarné výchovy;
charakterizovat vzdělávací obsah výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy.
Odborné dovednosti
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu;
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Časopis Výtvarná výchova.
  • Kunst+Unterricht.
  • Readings in Primary Art Education. 2009. ISBN 9781841502427.
  • BLÁHA, J. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. Praha : Togga. 2013.
  • HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK. 2005.
  • HERSCHBACH, M. Grenzüberschreitende Projekte. 2015.
  • KUSÁ, M., STIERANKOVÁ, I., KADLÍKOVÁ, S. Hravá výtvarná výchova: pro 2. a 3. ročník : metodická příručka pro učitele : v souladu s RVP ZV. Praha: Taktik. 2023.
  • MAYER, S. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011.
  • ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU. 2020.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H., SLAVÍK, J. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce). 2010.
  • UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 1978.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní