Předmět: Užité umění, textilní tvorba a design ve výtvarné výchově

« Zpět
Název předmětu Užité umění, textilní tvorba a design ve výtvarné výchově
Kód předmětu KVK/UUTD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Výuka bude probíhat formou kolektivních diskusí a individuálních konzultací a závěrečným instalací produktů, jako výsledku semestrálního tvoření a uvažování nad řešením zadaných úkolů. Vedle řemeslné stránky a momentu překvapení bude kladen důraz na umístění práce v kontextu doby. Provedení v materiálu bude dále rozvedeno do kresebných kolekcí. Výuka je v praktické i teoretické rovině určena posluchačům, u kterých se předpokládá, že neprošly odborným středoškolských, nebo vysokoškolským vzděláním uměleckoprůmyslového zaměření, ale kteří v tomto oboru naleznou inspiraci pro rozvíjení kreativního myšlení s pedagogickým přesahem. 1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu 2. Vstupní přednáška - Úloha designu v současném umění 3. Individuální konzultace nad konceptem prvního projektu. Diskuze a ujasněním řešení 4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu 6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři 9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace 10. - 11. Finalizace projektu dva a tři 12. Práce na portfoliu a prezentaci 13. - Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
stanovit základní milníky užitého umění ve světě i u nás;
popsat a objasnit historický kontext vzniku designu jako samostatného oboru;
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy (osobnosti, školy, produkty) pro svoji tvorbu.
Odborné dovednosti
vytvořit skicu vlastního projektu;
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem;
využít výrazové možnosti nových médií;
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit odbornou terminologii v oblasti užitého umění;
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti vizuálního umění 2. pol. 20. století s důrazem na design;
vysvětlit některé nezbytné technologické postupy.
Odborné dovednosti
vytvořit stylizovanou kresbu;
experimentovat s možnostmi výtvarných technik;
experimentovat s technologiemi, různými materiály a prostorem;
komponovat oděvní celek na postavu, s proporčními i funkčními zákonitostmi;
realizovat vlastní projekt; prezentovat vlastní práci ve výstavním prostoru.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Projektová výuka,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Kvalifikační práce,
Doporučená literatura
  • Fukai, A. a kol. Móda. Dějiny odívání 18., 19. a 20. století. Nakladatelství Slovart, 2003..
  • Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
  • Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4..
  • Kybalová, L. Cyklus Dějin odívání. Skripta VŠMU Bratislava, 1990..
  • Malaniuk, B. Z dějin průmyslového designu 1. NTM Praha, 1996..
  • Malaniuk, Bohdan. Malaniuk, Bohdan. Desing v architektuře a stavebnictví : z dějin průmyslového designu. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1991. ISBN 80-01-00548-8..
  • NOGA, P. Grafický design jako platforma kulturního i jazykového poznávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
  • NOGA, P. Od designu k designu. Brno: Masarykova univerzita, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
  • Papanek, Victor. Design pro skutečný svět. UMPRUM: Praha, 2023. ISBN 978-80-88308-85-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr