Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výtvarná výchova a výtvarné umění. Umění a věda ve vzdělávání. Art-centrismus. Interpretace umění ve vzdělávání. Inspirace uměním ve vzdělávání. Postmodernismus v umění a vzdělávání Dějiny umění ve výtvarné výchově. Multikulturalismus v umění a ve vzdělávání. Výtvarné umělecké činnosti v rozličných kontextech vzdělávání. Komplexní umělecké projevy a výtvarná výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit některé tendence v umění 20. století. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat o uměleckém díle ve skupině. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat funkce umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání; |
nacházet odborné argumenty pro zapojení uměleckých aktivit do všeobecného vzdělávání; |
objasnit interdisciplinární přístupy v teorii umění a vizuální kultury; |
porovnávat různé interpretační přístupy. |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat současné umělecké dílo nebo jiný produkt vizuální kultury; |
aplikovat interdisciplinární přístup při interpretaci umění; |
navrhnout edukační aktivity zaměřené na zprostředkování umění žákům či veřejnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bourdieu, Pierre. O televizi. 1. vyd, V nakl. Doplněk. Brno : Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-122-4.
-
Bourdieu, Pierre. Teorie jednání. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
-
Elkins, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia 2007. ISBN 978-80-200-1509-9.
-
Holub, Miroslav; Vaněk, Jiří. Umění ve století vědy : Eseje. 1. vyd. Praha : MF, 1988.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton 2006. ISBN 80-7254-866-2.
-
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
-
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3..
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Uždil, Jaromír. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
-
Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
|