Vyučující
|
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Juřina Miloš, Prof. akad. mal.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k experimentálnímu kreslení a materiálovým exploracím 2. Role výtvarné explorace v umění současnosti a minulosti 3. Podoby experimentální kresby v umění 20. a 21. století 4. Materiálové explorace v umění 20. a 21. století 5. Vlastnosti materiálu a jejich uplatnění v tvůrčím procesu 6. Limita tradičních technik a postupů ve výtvarném umění 7. Specifika netradičních výtvarných prostředků 8. Kresebné a materiálové experimenty na cestě k autentickému výtvarnému výrazu 9. Koncepce experimentálního kreslení a příprava podmínek k materiálovým exploracím 10. Způsoby realizace experimentální kresby 11. Materiálové explorace a podoby realizace výtvarných experimentů 12. Reflexe kresebných a materiálových experimentů 13. Způsoby prezentace výsledků experimentálního kreslení a materiálových explorací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické znalosti. |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické dovednosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit rozdíl mezi tradičními a netradičními výtvarnými prostředky; |
na příkladech konkrétních děl současnosti a minulosti objasnit některé umělecké koncepty; |
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů. |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s výrazovými možnostmi kresby; |
zkoumat vlastnosti různých materiálů a využívat je ve vlastní tvorbě; |
zkoumat a ověřovat účinky netradičních výtvarných technik a postupů; |
uplatňovat a rozvíjet autentické výtvarné záměry ve vlastní tvorbě; |
navrhovat a realizovat výtvarnou práci ve vztahu ke zvoleným konceptům; |
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Beranová, Pavla. Ateliér veškerého sochařství: ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer attheAcademyofArts, Architecture& Design, Prague.. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
BLÁHA, J. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. Praha : Togga. 2013.
-
Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [VI] 1958-2000. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-1489-6.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
CHORÝ, O. Not OK. Praha: UMPRUM, 2022. ISBN 978-80-88308-56-0.
-
Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
|