Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky specifického předmětu. Organizační a provozní záležitosti. Zadání seminární práce 2. Subjektivní a objektivní faktory interpretace výtvarného díla, aktivní a pasivní přístup, vztah tvorby, interpretace a komunikace 3. Tvarosloví, gramatika, prostor a tektonika a jejich proměny v moderním umění ve srovnání s předchozím vývojem. 4. Umění a skutečnost. Způsoby vidění. 5. Vizuální gramotnost jako klíčové východisko specifické intepretace s didaktickým zaměřením. Interdisciplinární gramotnost jako komplexní komunikace s realitou 6. Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces I. Zaměření na moderní a současné umění. - 1. fáze: Ikono-grafie a sociologie umění 7. Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces II. Zaměření na moderní a současné umění. - 2. fáze: Psy-chologie umění 8. Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces III. Zaměření na moderní a současné umění. - 3. fáze: Struk-turalismus a sémiotika 9. Netradiční výrazové prostředky a techniky, příčiny a způsoby jejich využití. 10. Formy práce s uměleckým dílem ve škole a mimo výuku ve škole a) Galerijní edukace b) Umění ve veřejném prostoru 11. Návštěva a seminář v lektorském oddělení NG ve Veletržním paláci (6 hodin) 12. Problémy interpretace postmoderního a současného umění (pluralita, postprodukce, apropriace, simulace atd.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a audiovizuální kultury v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání; |
charakterizovat základní teorie umění a vizuální a audiovizuální kultury; |
charakterizovat tendence ve výtvarném umění v minulosti a v současnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci; |
odkrývat výtvarně uměleckou podstatu vizuálního účinku vizuálních produktů předmětného světa jejich konzumenta; |
interpretovat současné umění i jiné projevy vizuální a audiovizuální kultury; |
plánovat edukační aktivity pro žáky středních škol zaměřené na kritickou interpretaci projevů vizuální a audiovizuální kultury. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Časopis Výtvarná výchova.
-
Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
BOULEZ, P.; STOCKHAUSEN, K.; LIGETI, G.; SCHAEFFER, P.; XENAKIS, I. et al., FULKA, J.; BLÁHA, J.; PETŘÍČEK, J. a ZVĚŘINA, P. Myšlenky moderních skladatelů. Praha: Herrmann. 2022.
-
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
Dempseyová, Amy; Matas, Jiří; Zvelebilová, Kateřina; Koláč, Miroslav. Umělecké styly, školy a hnutí. [Praha], 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900. Praha, 2015.
-
Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
-
Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
-
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha, 2012.
-
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
-
Panofsky, Erwin. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha, 2014.
-
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Svoboda, Jiří A. Počátky umění. Praha, 2011.
-
Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.
|