Předmět: Umění v kontextu vizuální a audiovizuální kultury

« Zpět
Název předmětu Umění v kontextu vizuální a audiovizuální kultury
Kód předmětu KVK/UVK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky specifického předmětu. Organizační a provozní záležitosti. Zadání seminární práce 2. Subjektivní a objektivní faktory interpretace výtvarného díla, aktivní a pasivní přístup, vztah tvorby, interpretace a komunikace 3. Tvarosloví, gramatika, prostor a tektonika a jejich proměny v moderním umění ve srovnání s předchozím vývojem. 4. Umění a skutečnost. Způsoby vidění. 5. Vizuální gramotnost jako klíčové východisko specifické intepretace s didaktickým zaměřením. Interdisciplinární gramotnost jako komplexní komunikace s realitou 6. Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces I. Zaměření na moderní a současné umění. - 1. fáze: Ikono-grafie a sociologie umění 7. Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces II. Zaměření na moderní a současné umění. - 2. fáze: Psy-chologie umění 8. Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces III. Zaměření na moderní a současné umění. - 3. fáze: Struk-turalismus a sémiotika 9. Netradiční výrazové prostředky a techniky, příčiny a způsoby jejich využití. 10. Formy práce s uměleckým dílem ve škole a mimo výuku ve škole a) Galerijní edukace b) Umění ve veřejném prostoru 11. Návštěva a seminář v lektorském oddělení NG ve Veletržním paláci (6 hodin) 12. Problémy interpretace postmoderního a současného umění (pluralita, postprodukce, apropriace, simulace atd.)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání.
Odborné dovednosti
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a audiovizuální kultury v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání;
charakterizovat základní teorie umění a vizuální a audiovizuální kultury;
charakterizovat tendence ve výtvarném umění v minulosti a v současnosti.
Odborné dovednosti
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci;
odkrývat výtvarně uměleckou podstatu vizuálního účinku vizuálních produktů předmětného světa jejich konzumenta;
interpretovat současné umění i jiné projevy vizuální a audiovizuální kultury;
plánovat edukační aktivity pro žáky středních škol zaměřené na kritickou interpretaci projevů vizuální a audiovizuální kultury.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Časopis Výtvarná výchova.
  • Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • BOULEZ, P.; STOCKHAUSEN, K.; LIGETI, G.; SCHAEFFER, P.; XENAKIS, I. et al., FULKA, J.; BLÁHA, J.; PETŘÍČEK, J. a ZVĚŘINA, P. Myšlenky moderních skladatelů. Praha: Herrmann. 2022.
  • Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
  • DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
  • Dempseyová, Amy; Matas, Jiří; Zvelebilová, Kateřina; Koláč, Miroslav. Umělecké styly, školy a hnutí. [Praha], 2002. ISBN 80-7209-402-5.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900. Praha, 2015.
  • Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
  • Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
  • Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha, 2012.
  • Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
  • Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
  • Panofsky, Erwin. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha, 2014.
  • Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
  • Svoboda, Jiří A. Počátky umění. Praha, 2011.
  • Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr