Předmět: Umění ve veřejném prostoru a edukaci

« Zpět
Název předmětu Umění ve veřejném prostoru a edukaci
Kód předmětu KVK/UVP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je aktivní práce s místem, které je konkrétní a specifické, není však vždy jasně určeno. Konkrétní problém ve veřejném prostoru se rodí z volného zadání individuální cestou s odkazem na umění ve veřejném prostoru. Seznámení s různými druhy umění ve veřejném prostoru. 1. Přednáška a diskuse s tématem "Ověřování schopnosti vnímat konkrétní (veřejný) prostor, upevňování schopnosti vlastní reflexe interakce subjektu s veřejným prostorem, poznávání možností osobního vkladu jako konfrontace s reálným předmětným světem, kterého je člověk zároveň součástí 2. Přednáška a diskuse "Hledání individuálního výtvarného řešení jako osobní autorský projev v konkrétním prostoru" 3. - 6. Návštěvy aktuálních výstav, které se buď vážou přímo k tématu nebo poslouží jako inspirace. Podněty a nápady jako trénink osobního verbálního projevu a současně schopnosti sdílet myšlenkové postupy výtvarným jazykem 7.- 8. Etudy, které mohou přivést k projasnění vlastního konceptu a konkrétního uchopení 9.-10. Prezentace úvah studentek/tů nad rozpracovaným úkolem 11.- 12. Návštěva akce a výstavy, vybrané přednášky, které se vážou k tématu a mohou pomoci nahlédnout problém z" jiné strany". Etuda na povzbuzení výtvarného myšlení 13. Závěrečné ústní prezentace autorského projektu studentek/ tů za doprovodu promítaných textů a obrazů jako dokument k tématu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát souvislosti prostorové tvorby v oblasti volné umělecké tvorby, užité tvorby a designu týkající se veřejného prostoru;
znát možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
projevit určitý stupeň manuální zručnosti;
prokazovat určitou obratnost a flexibilitu v práci s různými materiály, umět konceptualizovat a výtvarně uchopit zadání.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
prohloubit znalosti v oblasti prostorové tvorby s možností znalostí užití různých médií se zaměřením na veřejný prostor;
prohloubit znalosti v oblasti architektury a designu.
Odborné dovednosti
intenzívněji vnímat veřejný prostor jako příležitost pro vytržení z každodennosti;
umět využít konkrétní formu a médium pro vlastní koncept;
umět transformovat vlastní koncept a uchopení situace do pedagogické tvorby.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
znát rámcově historii a současnost umění ve veřejném prostoru, orientovat se v dané problematice
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Cílek, Václav. Krajiny vnitřní a vnější : texty o paměti krajiny, smysluplném bobrovi, areálu jablkového štrúdlu a také o tom, proč lezeme na rozhlednu. 2., dopl. vyd. Praha : Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-042-7.
  • Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
  • GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
  • Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
  • Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
  • KRATOCHVÍL, P. (ed.). Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018. ISBN 978-80-88283-18-8.
  • Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
  • Merleau-Ponty, Maurice. Svět vnímání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-287-5.
  • PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-09-6.
  • PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera & Architectura, 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.
  • ZAHÁLKOVÁ, Š.; PÝCHA, Č.; JAKŠ, F.; ŠAFKA, V.; SOBOTKOVÁ, A. et al. Tvárnost paměti: umění pro veřejný prostor Pardubic = Malleable memory : art for the public spaces of Pardubice.. Pardubice: GAMPA, 2020. ISBN 978-80-270-8867-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr