Vyučující
|
-
Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je aktivní práce s místem, které je konkrétní a specifické, není však vždy jasně určeno. Konkrétní problém ve veřejném prostoru se rodí z volného zadání individuální cestou s odkazem na umění ve veřejném prostoru. Seznámení s různými druhy umění ve veřejném prostoru. 1. Přednáška a diskuse s tématem "Ověřování schopnosti vnímat konkrétní (veřejný) prostor, upevňování schopnosti vlastní reflexe interakce subjektu s veřejným prostorem, poznávání možností osobního vkladu jako konfrontace s reálným předmětným světem, kterého je člověk zároveň součástí 2. Přednáška a diskuse "Hledání individuálního výtvarného řešení jako osobní autorský projev v konkrétním prostoru" 3. - 6. Návštěvy aktuálních výstav, které se buď vážou přímo k tématu nebo poslouží jako inspirace. Podněty a nápady jako trénink osobního verbálního projevu a současně schopnosti sdílet myšlenkové postupy výtvarným jazykem 7.- 8. Etudy, které mohou přivést k projasnění vlastního konceptu a konkrétního uchopení 9.-10. Prezentace úvah studentek/tů nad rozpracovaným úkolem 11.- 12. Návštěva akce a výstavy, vybrané přednášky, které se vážou k tématu a mohou pomoci nahlédnout problém z" jiné strany". Etuda na povzbuzení výtvarného myšlení 13. Závěrečné ústní prezentace autorského projektu studentek/ tů za doprovodu promítaných textů a obrazů jako dokument k tématu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát souvislosti prostorové tvorby v oblasti volné umělecké tvorby, užité tvorby a designu týkající se veřejného prostoru; |
znát možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti |
---|
projevit určitý stupeň manuální zručnosti; |
prokazovat určitou obratnost a flexibilitu v práci s různými materiály, umět konceptualizovat a výtvarně uchopit zadání. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
prohloubit znalosti v oblasti prostorové tvorby s možností znalostí užití různých médií se zaměřením na veřejný prostor; |
prohloubit znalosti v oblasti architektury a designu. |
Odborné dovednosti |
---|
intenzívněji vnímat veřejný prostor jako příležitost pro vytržení z každodennosti; |
umět využít konkrétní formu a médium pro vlastní koncept; |
umět transformovat vlastní koncept a uchopení situace do pedagogické tvorby. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát rámcově historii a současnost umění ve veřejném prostoru, orientovat se v dané problematice |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Cílek, Václav. Krajiny vnitřní a vnější : texty o paměti krajiny, smysluplném bobrovi, areálu jablkového štrúdlu a také o tom, proč lezeme na rozhlednu. 2., dopl. vyd. Praha : Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-042-7.
-
Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
-
GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
-
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
KRATOCHVÍL, P. (ed.). Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018. ISBN 978-80-88283-18-8.
-
Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
-
Merleau-Ponty, Maurice. Svět vnímání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-287-5.
-
PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-09-6.
-
PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera & Architectura, 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.
-
ZAHÁLKOVÁ, Š.; PÝCHA, Č.; JAKŠ, F.; ŠAFKA, V.; SOBOTKOVÁ, A. et al. Tvárnost paměti: umění pro veřejný prostor Pardubic = Malleable memory : art for the public spaces of Pardubice.. Pardubice: GAMPA, 2020. ISBN 978-80-270-8867-6.
|