Vyučující
|
-
Jansová Hana, Mgr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarný výraz a jeho vztahy k ostatním typům výrazu 2. Základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a umění 3. Významní představitelé umění 20. a 21. století 4. Úvod k současnému výtvarnému umění a jeho výrazovým možnostem 5. Aktuální události současné umělecké scény 6. Forma, technika a styl výtvarných projevů, a jejich pojmenování 7. Základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, tvaru, barvy a materiálu ve výtvarné tvorbě 8. Výrazové možnosti soudobého umění jako inspirační východisko v koncepci výtvarného úkolů 9. Výtvarný zážitek z hlediska jeho současné teorie. Aplikace poznatků o výtvarném zážitku 10. Způsoby realizace výtvarných úkolů a rozvíjení vlastních výtvarných (uměleckých) záměrů 11. Reflexe výtvarných úkolů v osobní, společenské (kulturní) i profesní učitelské rovině 12. Způsoby prezentace procesu a výsledků řešení výtvarných úkolů 13. Dětský výtvarný projev v kontextu výtvarné kultury a umění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 45 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů se zohledněním společenskohistorických kontextů. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat charakteristické prostředky zvoleného uměleckého díla; |
zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě; |
využívat některé výtvarné techniky a postupy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět problematice výtvarného výrazu v míře potřebné pro zacházení s ním v pedagogické práci v mateřské škole; |
pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
porozumět konceptům zvolených uměleckých děl; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti. |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
uplatňovat výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu a prostoru; |
uplatňovat osobní prožitky, znalosti a zkušenosti při vlastní výtvarné tvorbě; |
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-082-6.
-
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
-
Slavík, Jan. Výtvarný výraz - nástroj arteterapie. Arteterapie : časopis České arteterapeutické asoci. 2006.
-
Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Lehrerkompetenzen im Fach Bildnerische Erziehung in der Tschechischen Republik - Transfer des Referenzrahmens in die Lehrerbildung. In Wagner, E., Schönau, D. (Eds.). Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp. Münster - New York: Waxmann, 2016. ISBN 978-3-8309-3428-8.
|