Předmět: Od umění k výtvarnému výrazu

« Zpět
Název předmětu Od umění k výtvarnému výrazu
Kód předmětu KVK/UVV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jansová Hana, Mgr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výtvarný výraz a jeho vztahy k ostatním typům výrazu 2. Základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a umění 3. Významní představitelé umění 20. a 21. století 4. Úvod k současnému výtvarnému umění a jeho výrazovým možnostem 5. Aktuální události současné umělecké scény 6. Forma, technika a styl výtvarných projevů, a jejich pojmenování 7. Základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, tvaru, barvy a materiálu ve výtvarné tvorbě 8. Výrazové možnosti soudobého umění jako inspirační východisko v koncepci výtvarného úkolů 9. Výtvarný zážitek z hlediska jeho současné teorie. Aplikace poznatků o výtvarném zážitku 10. Způsoby realizace výtvarných úkolů a rozvíjení vlastních výtvarných (uměleckých) záměrů 11. Reflexe výtvarných úkolů v osobní, společenské (kulturní) i profesní učitelské rovině 12. Způsoby prezentace procesu a výsledků řešení výtvarných úkolů 13. Dětský výtvarný projev v kontextu výtvarné kultury a umění

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 45 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury;
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů se zohledněním společenskohistorických kontextů.
Odborné dovednosti
identifikovat charakteristické prostředky zvoleného uměleckého díla;
zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě;
využívat některé výtvarné techniky a postupy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
porozumět problematice výtvarného výrazu v míře potřebné pro zacházení s ním v pedagogické práci v mateřské škole;
pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl;
objasnit některé soudobé umělecké koncepty;
porozumět konceptům zvolených uměleckých děl;
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti.
Odborné dovednosti
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění;
využívat různé výtvarné techniky a postupy;
uplatňovat výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu a prostoru;
uplatňovat osobní prožitky, znalosti a zkušenosti při vlastní výtvarné tvorbě;
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Skupinová výuka,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Portfolio,
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
  • CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-082-6.
  • Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
  • LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
  • Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
  • Slavík, Jan. Výtvarný výraz - nástroj arteterapie. Arteterapie : časopis České arteterapeutické asoci. 2006.
  • Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Lehrerkompetenzen im Fach Bildnerische Erziehung in der Tschechischen Republik - Transfer des Referenzrahmens in die Lehrerbildung. In Wagner, E., Schönau, D. (Eds.). Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp. Münster - New York: Waxmann, 2016. ISBN 978-3-8309-3428-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr