Lecturer(s)
|
-
Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
|
Course content
|
Lecture: Introducing into the field of exhibition and other forms of presentation of artistic artifacts that arise in the process of art adduction, or their own. Overview of methods and forms of presentation. Exhibition as the main form of presentation and its elements including promotion. Ways of adjusting traditional and untraditional artefacts. Electronic forms of presentation. Seminar: Preparation and realization of a concrete project of the exhibition of artefacts of pupils / students / teachers of art education in school conditions.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Individual project (40)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to name the art forms and techniques. |
Skills |
---|
to obtain reliable information about the fine artistic work from available sources. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to name the most common ways of presenting the fine arts; |
to describe the possibilities of promoting the exhibition; |
to find examples of curatorial solutions for exhibitions in Czech and foreign galleries. |
Skills |
---|
to organize an exhibition of their own artefacts created in the art education process; |
to present art artifacts in a way that matches their thought and physical essence; |
to make effective use of digital presentation tools; |
to present digital content on the Internet with respect for copyright. |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with a video analysis |
Multimedia supported teaching |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Project-based instruction |
Competences |
---|
Textual studies |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
připravit a organizovat výstavu výtvarných artefaktů. |
Project |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
BANZETOVÁ, M. O práci galeristy a trhu se současným uměním, nejen v České republice. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2016. ISBN 978-80-214-5393-7.
-
ČERNÝ, M. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: pragmatistická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9233-4.
-
HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J. Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova.. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
-
JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění: [art marketing v praxi].. Praha: Grada,, 2008. ISBN 978-80-247-2724-0.
-
KORECKÝ, David (ed.). Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/Fra ve spolupráci s VŠUP Praha, 2009. ISBN 9788086863344.
-
SCHULTZ, D. E. Moderní reklama - umění zaujmout. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-062-7.
-
STEYERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU, 2023. ISBN 978-80-88366-54-6.
-
SÝKOROVÁ, L. Nezávislé kurátorství ve volném čase: nezávislý kurátor a umělec-kurátor na české vizuální scéně 2000-2016 = Independent curating as a leisure activity : an independent curator and artist-curator on the Czech visual art scene in 2000-2016.. FUD UJEP, 2016. ISBN 978-80-7561-028-7.
-
THORNTON, S. Sedm dní ve světě umění. Zlín: Kniha Zlin, 2016. ISBN 978-80-7473-431-1.
-
VESELÁ, R. (ed.). Pozice kurátor: poznámky správců umění a designu. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2016. ISBN 978-80-7561-035-5.
|