Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Expresivita a výzkum (výzkum uměním, arbitrární versus expresivní význam, kvalitativní výzkum a objektivita) 2. Transaktivní přístup k realitě (koncept a prekoncept, transaktivita, kritéria hodnocení výsledků transaktivního výzkumu: koherence, konsensus, instrumentální užitečnost) 3. Logická strukturace poznání (situace, fakt, výrok, ars inveniendi, ars demonstrandi, argument, hypotéta, Occamova břitva) 4. Výzkumné postupy (hypoteticko-deduktivní model, dedukce, indukce, abdukce) 5. Poznání a interpretace (positivismus, interpretace - výklad a funkce, rozdíly vědeckého a všednodenního poznávání) 6. Komplementarita kvalitativního a kvantitativního přístupu (věda, výzkum, paradigma, kvalitativní a kvantitativní výzkum) Studenti ověřují porozumění problematice výzkumu v expresivních pedagogických disciplínách mj. na vzorku dat získaných během náslechové praxe. Ta se stávají materiálem pro kvantitativní a kvalitativní vyhodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní terminologii oborové didaktiky; |
charakterizovat základní klasické i netradiční postupy a techniky výtvarného umění, včetně nových médií. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout galerijní či muzejní vzdělávací program; |
využívat základní výtvarné techniky; |
transformovat námět do zvolené výtvarné formy; |
reflektovat svou umělecko-pedagogickou činnost. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní problematiku výzkumu v expresivních výchovách; |
vytvořit hospitační protokol; |
vytvořit reflektivní bilanci učitele konkrétních vyučovacích jednotek; |
navrhnout výzkumný plán; |
porovnat kvalitativní a kvantitativní výzkumný přístup. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat pedagogickou činnost; |
zaznamenat průběh vyučovacího procesu do hospitačního protokolu; |
určit klíčové momenty vzdělávací situace a navrhnout jejich zlepšení; |
operacionalizovat pojmy oborově didaktické. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Eisner, Elliot W. The enlightened eye : qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Prentice Hall-Upper Saddle River, New Jersey, USA, 1991. ISBN 978-0135314197.
-
Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
KRATOCHVÍL, Z.; BOUZEK, J. Proměny interpretací. Praha: Herrmann & synové, 1996. ISBN 80-238-0030-2.
-
Pauwels, L. & E. Margolis. The SAGE Handbook of Visual Research Methods. Los Angeles: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1847875563.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Sousedík, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. 2. rozš. vyd. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-509-7.
-
Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
|