Předmět: Výzkum v expresivních disciplínách

« Zpět
Název předmětu Výzkum v expresivních disciplínách
Kód předmětu KVK/VED
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Expresivita a výzkum (výzkum uměním, arbitrární versus expresivní význam, kvalitativní výzkum a objektivita) 2. Transaktivní přístup k realitě (koncept a prekoncept, transaktivita, kritéria hodnocení výsledků transaktivního výzkumu: koherence, konsensus, instrumentální užitečnost) 3. Logická strukturace poznání (situace, fakt, výrok, ars inveniendi, ars demonstrandi, argument, hypotéta, Occamova břitva) 4. Výzkumné postupy (hypoteticko-deduktivní model, dedukce, indukce, abdukce) 5. Poznání a interpretace (positivismus, interpretace - výklad a funkce, rozdíly vědeckého a všednodenního poznávání) 6. Komplementarita kvalitativního a kvantitativního přístupu (věda, výzkum, paradigma, kvalitativní a kvantitativní výzkum) Studenti ověřují porozumění problematice výzkumu v expresivních pedagogických disciplínách mj. na vzorku dat získaných během náslechové praxe. Ta se stávají materiálem pro kvantitativní a kvalitativní vyhodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní terminologii oborové didaktiky;
charakterizovat základní klasické i netradiční postupy a techniky výtvarného umění, včetně nových médií.
Odborné dovednosti
navrhnout galerijní či muzejní vzdělávací program;
využívat základní výtvarné techniky;
transformovat námět do zvolené výtvarné formy;
reflektovat svou umělecko-pedagogickou činnost.
Obecné způsobilosti
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit základní problematiku výzkumu v expresivních výchovách;
vytvořit hospitační protokol;
vytvořit reflektivní bilanci učitele konkrétních vyučovacích jednotek;
navrhnout výzkumný plán;
porovnat kvalitativní a kvantitativní výzkumný přístup.
Odborné dovednosti
reflektovat pedagogickou činnost;
zaznamenat průběh vyučovacího procesu do hospitačního protokolu;
určit klíčové momenty vzdělávací situace a navrhnout jejich zlepšení;
operacionalizovat pojmy oborově didaktické.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • Eisner, Elliot W. The enlightened eye : qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Prentice Hall-Upper Saddle River, New Jersey, USA, 1991. ISBN 978-0135314197.
  • Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • KRATOCHVÍL, Z.; BOUZEK, J. Proměny interpretací. Praha: Herrmann & synové, 1996. ISBN 80-238-0030-2.
  • Pauwels, L. & E. Margolis. The SAGE Handbook of Visual Research Methods. Los Angeles: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1847875563.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Sousedík, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. 2. rozš. vyd. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-509-7.
  • Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr