Předmět: Videoart a film ve výuce

« Zpět
Název předmětu Videoart a film ve výuce
Kód předmětu KVK/VIDF
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
1. Význam a možnosti techniky a počítačového software pro natáčení a zpracování videoumění a filmu. 2. Přípravná a previzualizační etapa audiovizuální tvorby (význam a druhy scénáře, základní otázky scénáristiky) 3. Tvorba filmového záběru (základní charakteristiky, kompozice, světelná konstrukce, základní otázky herectví) 4. Střihová skladba pořadu, specifika narativního a nenarativního filmu, základní otázky stavby dramatu) 5. Významné otázky technické střihové skladby (pravidla, filmový čas a prostor) 6. Zvuk v audiovizi (druhy a výrazové prostředky, význam mluveného slova, technické otázky natáčení zvuku v praxi a ve škole apod.) 7. Filmová postprodukce (tvorba vizuálních efektů, hybridní film a základní otázky kompozitingu, možnosti využití umělé inteligence). 8. Videoart a avantgardní film, vliv uměleckých žánrů. 9. Tvorba nenarativního žánru - specifika, experimentální a esejistická forma filmu. 10. Motion design a animovaná tvorba (specifika tvorby kreslené a pookénkové animace. 11. Hudební videoklip (možnosti realizace a stylizace). 12. Tvorba narativního filmu. Otázky realizace hrané tvorby. 13. Vliv současných technologií na audiovizuální tvorbu, včetně nabídky softwarových aplikací na školní tvorbu a její možnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady.
Odborné dovednosti
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat;
operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
analyzovat a hodnotit možnosti software pro tvorbu digitálního videa;
objasnit ekonomický i společenský význam videotvorby;
popsat podstatu a možnosti audiovizuální komunikace z hlediska vlivu na počítačové umění.
Odborné dovednosti
analyzovat a hodnotit videopořady;
vytvářet animace a videa prostřednictvím vybraných videoeditorů a využívat jejich komunikační prostředky;
experimentovat s výrazovými možnostmi videa a multimediálních sdělení.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • BRUN, Richard a kol. Média a multimédia v pedagogické praxi. Digitální video ve výuce.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-032-0.
  • Elwes, Catherine. Video art : a guided tour. London : I. B. Tauris & Co, 2006. ISBN 1-85043-546-4.
  • FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
  • Frieling, Rudolf; Herzogenrath, Wulf; Alstatt, Rosanne. 40 yearsvideoart.de - Part 1 : digital heritage : video art in Germany from 1963 to the present. Ostfildern : Hatje Cantz, 2006. ISBN 3-7757-1718-8.
  • Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
  • Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
  • Meyer Cris, Meyer Trish. Adobe After Effects - Výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. ISBN 9788025125007.
  • Thompson, Kristin; Bordwell, David. Film history : an introduction. 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2003. ISBN 0-07-038429-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr