Vyučující
|
-
Adámková Jitka, MgA.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Damte Ambrož, MgA.
-
Bocianová Gabriela
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurs bude věnován především četbě a intepretaci textů, které jsou spjaty s reflexí umění napříč teoretickými přístupy ve druhé polovině 20. století, které se týkají oboru vizuálních studií. Zaměříme se na konstitutivní teorie, pojmy a texty, které jsou zásadní pro intepretaci umění a které vytvářely jeho diskurs od 60. - 70. let 20. století, kdy se v teoretických debatách objevila paradigmata důležitá i pro naši současnost. Rámcový seznam témat a orientační seznam literatury Teorie umění a vizuální studia (historický exkurs) - teorie umění jako nástroj interpretace - vizuální studia jako nauka o dívání Pohled - pohled z hlediska moci (historický exkurs, Vilém Flusser - Za filosofii fotografie) - téma pohledu ve výtvarném umění od antiky po současnost a jeho historicky podmíněná proměnlivost - přístroje na vidění, prodloužená ruka, Flusserův aparát Autorství (Roland Barthes - Nulový stupeň rukopisu, Smrt autora) - sebereflexe psaní textu (Keith Moxey) - objektivita psaní humanitních oborů (hermeneutika) Moc, diskurs, nová archeologie humanitních věd (Michel Foucault - Diskurs) - kritika humanitních disciplín v 60. letech 20. století Politika identit (Edward Said - Orientalismus) - feminismus, postkolonialismus - vyprávění dějin optikou upozaděných Fim (Gilles Delleuze - Film 1, 2) - myslet svět skrze kinofilmové pole - problém času v kinematografii Krize (Giorgio Agamben - Prostředky bez účelu) - kritika zavedených politických kategorií Enviromentální katastrofa (Jussi Parrika - Geologie Médií) - geopoliticky podmíněná produkce médií
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích; |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat krátký odborný text. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit mezioborové souvislosti teorií vizuální kultury s ohledem na hlavní systémové prvky a vztahy umožňující zobecňování mezi obory; |
charakterizovat různé typy diskursu o výtvarném umění; |
objasnit pojmoslovné základy různých teoretických oborů spolupracujících s teorií výtvarné výchovy; |
chápat a formulovat základní teorie (myšlenky a fakta) vizuálního vnímání uplatňované v současném diskursu o vizualitě a obrazivosti. |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznávat ve vizuálních projevech použité zobrazovací a jiné konvence; |
analyzovat na primární úrovni projevy vizuální kultury z hlediska teorie umění, filosofie, estetiky, sociologie umění a psychologie umění; |
odhalovat formotvorný účinek vizuality a její podíl na utváření sociálně-hodnotových paradigmat; |
kriticky srovnávat současné a historické uměnovědné texty a analyzovat různost jejich interpretačních náhledů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Arnheim, Rudolf. Visual thinking. Berkeley : University of California Press, 1997. ISBN 0-520-24226-2.
-
Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
-
Bergson, Henri. Čas a svoboda : o bezprostředních datech vědomí. [1. vyd.]. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-065-X_.
-
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
DELEUZE, G. Film 1 - Obraz, pohyb, NFA, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.
-
Eco, Umberto. Mysl a smysl : sémiotický pohled na svět. Praha : Moraviapress, 2000. ISBN 80-86181-36-7.
-
Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha : Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0472-9.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
FLUSSER,V. Moc obrazu : výbor filosofických textů z 80. a 90. let. 1. vyd. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1996.
-
Gombrich, Ernst Hans; Konečný, Lubomír. Umění a iluze : Studie o psychologii obrazového znázorňování. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
-
Gonzalez-Crussi, F. Věci viděné, neviděné, obscénní: jak se díváme. 2008. ISBN 978-80-7387-128-4.
-
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
Kaku, Michio. Budoucnost mysli. 2015. ISBN 978-80-265-0316-3.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Lewis-Williams, David. Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění. 2007. ISBN 978-80-200-1518-1.
-
Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
McLuhan, Herbert Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Vyd. 1. Brno : Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3.
-
Morpurgo-Tagliabue, Guido; Jůzl, Miloš; Zuska, Vlastimil. Současná estetika. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
-
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Schapiro, Meyer. Dílo a styl. 2006. ISBN 80-7203-821-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Volek, E. Znak - Funkce - Hodnota. Praha; Paseka, 2004. ISBN 80-7185-593-8.
-
ZUSKA, Vlastimil. Estetika., Praha: Triton 2001. ISBN 80-7254-194-3.
-
Zuska, Vlastimil. Mimésis - fikce - distance : k estetice XX. století. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-285-0.
-
Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
|