Předmět: Výtvarný projekt

« Zpět
Název předmětu Výtvarný projekt
Kód předmětu KVK/VP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jansová Hana, Mgr.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
1. Téma a motiv výtvarného díla 2. Výdobytky modernismu: smrt autora, deskilling, apropriace, intermédia 3. Umění a výtvarná výchova 1 (virtuální a fyzické) 4. Umění a výtvarná výchova 2 (umění a kritické myšlení) 5. Umění a výtvarná výchova 3 (sebepoznání) 6. Práce na vlastním projektu 7. Práce na vlastním projektu 8. Práce na vlastním projektu 9. Prezentace projektu spojená s obhajobou a odevzdáním písemné reflexe díla.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 22 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu;
pojmenovat a objasnit proměny pojetí výtvarné výchovy;
objasnit koncepty vybraných uměleckých děl;
charakterizovat vzdělávací obsah výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy.
Odborné dovednosti
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu;
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci;
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat projekt ve vzdělávacím procesu;
objasnit pojem "výtvarný projekt";
popsat specifika výtvarného projektu a jeho funkce ve vzdělávacím procesu;
objasnit problematiku mezipředmětových vztahů ve výtvarné výchově.
Odborné dovednosti
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt;
transformovat umělecké či jiné obsahy do výtvarného projektu;
uzpůsobit koncepci výtvarného projektu vývojovým charakteristikám cílové skupiny žáků;
reflektovat vlastní výtvarnou i didaktickou práci a závěry této reflexe verbalizovat.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vitamin 3-D. 2009. ISBN 0-7148-6857-8.
  • BERGER, J. Způsoby vidění. Praha. 2016.
  • ČAPEK, R. Uč jako umělec. Brno: Melvil publishing. 2020.
  • FOSTER, H. Umění po roce 1900. Praha. 2015.
  • CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H&H. 1994.
  • KULKA, T. Umění a kýč. Voznice: Leda. 2022.
  • MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Mladá fronta. 2011.
  • ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. 1997.
  • ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
  • STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
  • TOMMA, A. Vitamin P : new perspectives in painting. London : Phaidon. 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní