Vyučující
|
-
Jansová Hana, Mgr.
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Téma a motiv výtvarného díla 2. Výdobytky modernismu: smrt autora, deskilling, apropriace, intermédia 3. Umění a výtvarná výchova 1 (virtuální a fyzické) 4. Umění a výtvarná výchova 2 (umění a kritické myšlení) 5. Umění a výtvarná výchova 3 (sebepoznání) 6. Práce na vlastním projektu 7. Práce na vlastním projektu 8. Práce na vlastním projektu 9. Prezentace projektu spojená s obhajobou a odevzdáním písemné reflexe díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 22 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu; |
pojmenovat a objasnit proměny pojetí výtvarné výchovy; |
objasnit koncepty vybraných uměleckých děl; |
charakterizovat vzdělávací obsah výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy. |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu; |
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat projekt ve vzdělávacím procesu; |
objasnit pojem "výtvarný projekt"; |
popsat specifika výtvarného projektu a jeho funkce ve vzdělávacím procesu; |
objasnit problematiku mezipředmětových vztahů ve výtvarné výchově. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt; |
transformovat umělecké či jiné obsahy do výtvarného projektu; |
uzpůsobit koncepci výtvarného projektu vývojovým charakteristikám cílové skupiny žáků; |
reflektovat vlastní výtvarnou i didaktickou práci a závěry této reflexe verbalizovat. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin 3-D. 2009. ISBN 0-7148-6857-8.
-
BERGER, J. Způsoby vidění. Praha. 2016.
-
ČAPEK, R. Uč jako umělec. Brno: Melvil publishing. 2020.
-
FOSTER, H. Umění po roce 1900. Praha. 2015.
-
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H&H. 1994.
-
KULKA, T. Umění a kýč. Voznice: Leda. 2022.
-
MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Mladá fronta. 2011.
-
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. 1997.
-
ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
-
STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
-
TOMMA, A. Vitamin P : new perspectives in painting. London : Phaidon. 2002.
|