Předmět: Výtvarný projev a výchova 1

« Zpět
Název předmětu Výtvarný projev a výchova 1
Kód předmětu KVK/VPV1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vizuální komunikace a vizuální gramotnost. Obraz jako medium 2. Výtvarné vyjadřovací prostředky, umění a výtvarný projev, zprostředkování umění 3. Recepce a interpretace díla, zprostředkování uměleckého díla 4. Proměny koncepcí výtvarné výchovy v průběhu 20. a 21. století, pojetí a proudy ve výtvarné výchově 5. Školní a mimoškolní výtvarná výchova. Struktura edukačních činností 6. Soudobé cíle oborového vzdělávání - výtvarná výchova v kurikulárních dokumentech v mezinárodním srovnání 7. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 8. Didaktické prostředky přípravy a realizace výtvarné výchovy - metody a formy výuky 9. Rozhodování lektora a vyučujícího v průběhu výtvarné edukace, vyučovací situace ve výtvarné výchově 10. Fáze výuky výtvarné výchovy, tvořivost a tvůrčí proces 11. Aplikace kurikulárních dokumentů v edukační praxi 12. Hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově 13. Specifika galerijních a muzejních edukací

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
porovnat a zhodnotit vizuální a výtvarné prostředky umění;
využívat výtvarné výrazové prostředky za účelem vlastního projevu;
komunikovat a diskutovat problematiku dětského výtvarného projevu.
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině a objasňovat své názory;
analyzovat výtvarný projev.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vývoj výtvarné výchovy v ČR;
charakterizovat a hodnotit výtvarný projev dětí, mládeže a dospělých;
objasnit soudobé cíle oboru a oborová specifika;
popsat kategorie vzdělávacích cílů a obsahu oboru v souladu s RVP ZV či RVP G.
Odborné dovednosti
analyzovat výtvarný projev;
porovnat a hodnotit výtvarné práce dětí;
rozpoznat jednotlivé fáze edukačního výtvarného procesu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: NÚV, 2007.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2013.
  • Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
  • Gardner, Howard. Art Education and Human Development. Los Angeles, 1990.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • Kirschenmann Johannes, Schulz, Frank, Sowa, Hubert. Kunstpädagogik im Projekt der allgemeinen Bildung. München: Kopaed, 2006.
  • Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav; Uhl Skřivanová, Věra; Zikmundová Vladimíra a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU, 2017.
  • Roeselová, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
  • Slavík, Jan. Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: PedF UK, 1994.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
  • Uždil, Jaromír. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr