Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vizuální komunikace a vizuální gramotnost. Obraz jako medium 2. Výtvarné vyjadřovací prostředky, umění a výtvarný projev, zprostředkování umění 3. Recepce a interpretace díla, zprostředkování uměleckého díla 4. Proměny koncepcí výtvarné výchovy v průběhu 20. a 21. století, pojetí a proudy ve výtvarné výchově 5. Školní a mimoškolní výtvarná výchova. Struktura edukačních činností 6. Soudobé cíle oborového vzdělávání - výtvarná výchova v kurikulárních dokumentech v mezinárodním srovnání 7. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 8. Didaktické prostředky přípravy a realizace výtvarné výchovy - metody a formy výuky 9. Rozhodování lektora a vyučujícího v průběhu výtvarné edukace, vyučovací situace ve výtvarné výchově 10. Fáze výuky výtvarné výchovy, tvořivost a tvůrčí proces 11. Aplikace kurikulárních dokumentů v edukační praxi 12. Hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově 13. Specifika galerijních a muzejních edukací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porovnat a zhodnotit vizuální a výtvarné prostředky umění; |
využívat výtvarné výrazové prostředky za účelem vlastního projevu; |
komunikovat a diskutovat problematiku dětského výtvarného projevu. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat ve skupině a objasňovat své názory; |
analyzovat výtvarný projev. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vývoj výtvarné výchovy v ČR; |
charakterizovat a hodnotit výtvarný projev dětí, mládeže a dospělých; |
objasnit soudobé cíle oboru a oborová specifika; |
popsat kategorie vzdělávacích cílů a obsahu oboru v souladu s RVP ZV či RVP G. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat výtvarný projev; |
porovnat a hodnotit výtvarné práce dětí; |
rozpoznat jednotlivé fáze edukačního výtvarného procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: NÚV, 2007.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2013.
-
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
-
Gardner, Howard. Art Education and Human Development. Los Angeles, 1990.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005.
-
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Kirschenmann Johannes, Schulz, Frank, Sowa, Hubert. Kunstpädagogik im Projekt der allgemeinen Bildung. München: Kopaed, 2006.
-
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav; Uhl Skřivanová, Věra; Zikmundová Vladimíra a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU, 2017.
-
Roeselová, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
-
Slavík, Jan. Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: PedF UK, 1994.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
-
Uždil, Jaromír. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
|