Předmět: Výtvarný projev a výchova 1

« Zpět
Název předmětu Výtvarný projev a výchova 1
Kód předmětu KVK/VPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výtvarné umění a výtvarná výchova. Co je to "uměleckost", co "výtvarnost"? Výtvarný projev umělce a výtvarný projev dítěte; 2. Piagetova stádia vývoje myšlenkových operací a vývoj dětského výtvarného projevu; 3. Znaky dětského výtvarného projevu. Diagnostické možnosti dětské kresby; 4. Typologie osobnosti a typologie výtvarného projevu; 5. Předpoklady a dispozice pro estetické činnosti a činitelé jejich rozvoje; 6. Parametry současné výtvarné výchovy? Výtvarná výchova v kurikulárních dokumentech v mezinárodním srovnání. Výtvarná výchova v RVP ZV. Přínos výtvarné výchovy pro všeobecné vzdělávání; 7. Vizuální komunikace a vizuální gramotnost. Obraz jako medium; 8. Tvořivost a možnosti jejího rozvoje ve výtvarné výchově. Vývoj tvořivých schopností dětí, fáze tvůrčího procesu; 9. Proměny koncepcí výtvarné výchovy v průběhu 20. a 21. století, pojetí a proudy ve výtvarné výchově; 10. Školní a mimoškolní výtvarná výchova. Struktura edukačních činností. Didaktické prostředky přípravy a realizace výtvarné výchovy - metody a formy výuky; 11. Výtvarné vyjadřovací prostředky, umění a výtvarný projev, zprostředkování umění. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů. Specifika galerijních a muzejních edukací; 12. Rozhodování lektora a vyučujícího v průběhu výtvarné edukace, vyučovací situace ve výtvarné výchově; 13. Hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově. Reflektivní dialog.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
porovnat a zhodnotit vizuální a výtvarné prostředky umění;
využívat výtvarné výrazové prostředky za účelem vlastního projevu;
komunikovat a diskutovat problematiku dětského výtvarného projevu;
určit charakteristické znaky jednotlivých směrů moderního umění.
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině a objasňovat své názory;
aktivně se zapojovat do diskuze o výtvarném výrazu, projevu i tvorbě;
vyhledávat odborné zdroje a pracovat s nimi tvůrčím způsobem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vývoj výtvarné výchovy v ČR;
objasnit soudobé cíle oboru a oborová specifika;
charakterizovat vývoj tvořivých schopností v dětství;
popsat specifika a vývojové fáze dětského výtvarného projevu;
určit charakteristické znaky dětského výtvarného projevu;
popsat kategorie vzdělávacích cílů a obsahu oboru v souladu s RVP ZV či RVP G.
Odborné dovednosti
analyzovat výtvarný projev;
porovnat a hodnotit výtvarné práce dětí;
porovnat dětské výtvarné práce vzájemně z hlediska vyjadřovacích prostředků i obsahu;
rozvíjet dětský výtvarný projev ve vztahu k věku dětí a jejich schopnostem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
  • HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
  • KIRCHNER, C.; KIRSCHENMANN, J. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett ? Kallmeyer. 2015.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 6., V této edici 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • PLEVOVÁ, I. a PUGNEROVÁ, M. Dětský výtvarný projev: v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-0218-1.
  • Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
  • Vágnerová, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr