Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarné umění a výtvarná výchova. Co je to "uměleckost", co "výtvarnost"? Výtvarný projev umělce a výtvarný projev dítěte; 2. Piagetova stádia vývoje myšlenkových operací a vývoj dětského výtvarného projevu; 3. Znaky dětského výtvarného projevu. Diagnostické možnosti dětské kresby; 4. Typologie osobnosti a typologie výtvarného projevu; 5. Předpoklady a dispozice pro estetické činnosti a činitelé jejich rozvoje; 6. Parametry současné výtvarné výchovy? Výtvarná výchova v kurikulárních dokumentech v mezinárodním srovnání. Výtvarná výchova v RVP ZV. Přínos výtvarné výchovy pro všeobecné vzdělávání; 7. Vizuální komunikace a vizuální gramotnost. Obraz jako medium; 8. Tvořivost a možnosti jejího rozvoje ve výtvarné výchově. Vývoj tvořivých schopností dětí, fáze tvůrčího procesu; 9. Proměny koncepcí výtvarné výchovy v průběhu 20. a 21. století, pojetí a proudy ve výtvarné výchově; 10. Školní a mimoškolní výtvarná výchova. Struktura edukačních činností. Didaktické prostředky přípravy a realizace výtvarné výchovy - metody a formy výuky; 11. Výtvarné vyjadřovací prostředky, umění a výtvarný projev, zprostředkování umění. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů. Specifika galerijních a muzejních edukací; 12. Rozhodování lektora a vyučujícího v průběhu výtvarné edukace, vyučovací situace ve výtvarné výchově; 13. Hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově. Reflektivní dialog.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porovnat a zhodnotit vizuální a výtvarné prostředky umění; |
využívat výtvarné výrazové prostředky za účelem vlastního projevu; |
komunikovat a diskutovat problematiku dětského výtvarného projevu; |
určit charakteristické znaky jednotlivých směrů moderního umění. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat ve skupině a objasňovat své názory; |
aktivně se zapojovat do diskuze o výtvarném výrazu, projevu i tvorbě; |
vyhledávat odborné zdroje a pracovat s nimi tvůrčím způsobem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vývoj výtvarné výchovy v ČR; |
objasnit soudobé cíle oboru a oborová specifika; |
charakterizovat vývoj tvořivých schopností v dětství; |
popsat specifika a vývojové fáze dětského výtvarného projevu; |
určit charakteristické znaky dětského výtvarného projevu; |
popsat kategorie vzdělávacích cílů a obsahu oboru v souladu s RVP ZV či RVP G. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat výtvarný projev; |
porovnat a hodnotit výtvarné práce dětí; |
porovnat dětské výtvarné práce vzájemně z hlediska vyjadřovacích prostředků i obsahu; |
rozvíjet dětský výtvarný projev ve vztahu k věku dětí a jejich schopnostem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
KIRCHNER, C.; KIRSCHENMANN, J. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett ? Kallmeyer. 2015.
-
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 6., V této edici 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
PLEVOVÁ, I. a PUGNEROVÁ, M. Dětský výtvarný projev: v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-0218-1.
-
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Vágnerová, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
|