Předmět: Výtvarné techniky a materiály pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Výtvarné techniky a materiály pro vzdělávání
Kód předmětu KVK/VTM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fialová Vladimíra, Magistr umění
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Malafová Zuzana, Mgr.
Obsah předmětu
Techniky kresby a malby, grafické techniky, techniky digitálně vytvářeného obrazu, netradiční techniky a materiály. Kombinace technik. Moderní, postmoderní a v současné době užívané výtvarné techniky. 1. Úvod techniky od starověku po současnost - HandPainting, voda, štětec 2. Kresba stínem a linií - kresba světlem a drátem, tužkou 3. Kathe Kollwitz, německý expresionismus - uhel, portréty, kruhy 4. Rembrandt a stínování - krajina, pero a inkoust 5. Giotto, japonské dřevotisk, plochá barva - malba formy, tvaru, plochy, prostoru 6. Od Alexandera Caldera po Kandinského či Kupku - malba a abstrakce, barva 7. Od řecké figury po Brancussiho, Yves Tanguily - forma, pohyb vyjádřený v hlíně a kovu 8. Donald Judd, Ivan Kafka, Jason Rhoades - krychle z kartonu, papír, lepenka 9. Mendieta, Helen a Newton Harrison, Eva Hesse - přírodní materiály a instalační techniky, první eko-umělci 10. Environmentální umění a koncepty site-specific art 11. Joseph Beuys, Agnes Denis a Corn Fields of NYC - projekty, sociální praktiky 12. Picasso, Váchal a grafická díla - linoryty 13. Magritte a dětské vyjadřování - vystřihování z papíru

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat nejužívanější plošné výtvarné techniky;
pojmenovat a objasnit specifika užití kresby, malby a grafiky;
Odborné dovednosti
uplatňovat nejužívanější výtvarné techniky kresby, malby a grafiky na základní úrovni;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat nejznámější výtvarné styly minulosti a současnosti;
objasnit problematiku užití různých výtvarných technik;
nalézat společné a rozdílné charakteristiky různých výtvarných technik;
Odborné dovednosti
rozpoznat souvislost mezi výtvarným záměrem a zvolenou výtvarnou formou;
využívat získané poznatky o výtvarných technikách ve vlastních výtvarných projevech;
zvolit výtvarnou techniku či kombinaci technik ve vztahu k výtvarnému záměru pro dosažení co největšího výtvarného účinu;
vyhledat odbornou literaturu a jiné zdroje informací o výtvarných technikách;
uplatňovat v komunikaci o technické stránce výtvarných projevů osvojenou terminologii;
odborně posoudit možnosti užití konkrétní výtvarné techniky v edukativním procesu;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Cikánová, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
  • Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
  • Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar. Praha: Sarah, 2004.
  • Roeselová, Věra. Řady a projekty ve Vv. Roeselová: Techniky ve Vv. Praha: Sarah, 1997.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • Šamšula, Pavel. Obrazárna v hlavě : výtvarná čítanka pro 7 .ročník základní školy. 4. 1. vyd. Praha : Práce, 1999. ISBN 80-86287-01-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní