Vyučující
|
-
Fialová Vladimíra, Magistr umění
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Malafová Zuzana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Techniky kresby a malby, grafické techniky, techniky digitálně vytvářeného obrazu, netradiční techniky a materiály. Kombinace technik. Moderní, postmoderní a v současné době užívané výtvarné techniky. 1. Úvod techniky od starověku po současnost - HandPainting, voda, štětec 2. Kresba stínem a linií - kresba světlem a drátem, tužkou 3. Kathe Kollwitz, německý expresionismus - uhel, portréty, kruhy 4. Rembrandt a stínování - krajina, pero a inkoust 5. Giotto, japonské dřevotisk, plochá barva - malba formy, tvaru, plochy, prostoru 6. Od Alexandera Caldera po Kandinského či Kupku - malba a abstrakce, barva 7. Od řecké figury po Brancussiho, Yves Tanguily - forma, pohyb vyjádřený v hlíně a kovu 8. Donald Judd, Ivan Kafka, Jason Rhoades - krychle z kartonu, papír, lepenka 9. Mendieta, Helen a Newton Harrison, Eva Hesse - přírodní materiály a instalační techniky, první eko-umělci 10. Environmentální umění a koncepty site-specific art 11. Joseph Beuys, Agnes Denis a Corn Fields of NYC - projekty, sociální praktiky 12. Picasso, Váchal a grafická díla - linoryty 13. Magritte a dětské vyjadřování - vystřihování z papíru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat nejužívanější plošné výtvarné techniky; |
pojmenovat a objasnit specifika užití kresby, malby a grafiky; |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat nejužívanější výtvarné techniky kresby, malby a grafiky na základní úrovni; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat nejznámější výtvarné styly minulosti a současnosti; |
objasnit problematiku užití různých výtvarných technik; |
nalézat společné a rozdílné charakteristiky různých výtvarných technik; |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat souvislost mezi výtvarným záměrem a zvolenou výtvarnou formou; |
využívat získané poznatky o výtvarných technikách ve vlastních výtvarných projevech; |
zvolit výtvarnou techniku či kombinaci technik ve vztahu k výtvarnému záměru pro dosažení co největšího výtvarného účinu; |
vyhledat odbornou literaturu a jiné zdroje informací o výtvarných technikách; |
uplatňovat v komunikaci o technické stránce výtvarných projevů osvojenou terminologii; |
odborně posoudit možnosti užití konkrétní výtvarné techniky v edukativním procesu; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Cikánová, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
-
Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
-
Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar. Praha: Sarah, 2004.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve Vv. Roeselová: Techniky ve Vv. Praha: Sarah, 1997.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Šamšula, Pavel. Obrazárna v hlavě : výtvarná čítanka pro 7 .ročník základní školy. 4. 1. vyd. Praha : Práce, 1999. ISBN 80-86287-01-7.
|