Lecturer(s)
|
-
Fialová Vladimíra, Magistr umění
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Malafová Zuzana, Mgr.
|
Course content
|
Drawing and Painting Techniques, Graphic Techniques, Digitally Generated Image Techniques, Non-traditional Techniques, and Materials. Combinations of techniques. Modern, postmodern and currently used art techniques. 1. Introduction from antiquity to the present - HandPainting, water, paintbrush 2. Shadow and line drawing - light and wire drawing, pencil 3. Kathe Kollwitz, German expressionism - coal, portraits, circles 4. Rembrandt and Shading - Landscape, Pen, and Ink 5. Giotto, Japanese wood printing, flat paint - mold, shape, surface, space 6. From Alexander Calder to Kandinsky or Kupuk - painting and abstraction, color 7. From the Greek figure to Brancussi, Yves Tanguily - form, movement expressed in clay and metal 8. Donald Judd, Ivan Kafka, Jason Rhoades - a cube of cardboard, paper, cardboard 9. Mendieta, Helen and Newton Harrison, Eva Hesse - natural materials and installation techniques, first eco-artists 10. Environmental art and site-specific art concepts 11. Joseph Beuys, Agnes Denis and Corn Fields of NYC - Projects, Social Practices 12. Picasso, Vachal and graphic works - linocuts 13. Magritte and Children's Expression - Cutting out of paper
|
Learning activities and teaching methods
|
Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Lecture with visual aids, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat nejužívanější plošné výtvarné techniky; |
pojmenovat a objasnit specifika užití kresby, malby a grafiky; |
Skills |
---|
uplatňovat nejužívanější výtvarné techniky kresby, malby a grafiky na základní úrovni; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat nejznámější výtvarné styly minulosti a současnosti; |
objasnit problematiku užití různých výtvarných technik; |
nalézat společné a rozdílné charakteristiky různých výtvarných technik; |
Skills |
---|
rozpoznat souvislost mezi výtvarným záměrem a zvolenou výtvarnou formou; |
využívat získané poznatky o výtvarných technikách ve vlastních výtvarných projevech; |
zvolit výtvarnou techniku či kombinaci technik ve vztahu k výtvarnému záměru pro dosažení co největšího výtvarného účinu; |
vyhledat odbornou literaturu a jiné zdroje informací o výtvarných technikách; |
uplatňovat v komunikaci o technické stránce výtvarných projevů osvojenou terminologii; |
odborně posoudit možnosti užití konkrétní výtvarné techniky v edukativním procesu; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Multimedia supported teaching |
Discussion |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar classes |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Lecture with visual aids |
Students' portfolio |
Skills demonstration |
Task-based study method |
Individual study |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Portfolio |
Recommended literature
|
-
Cikánová, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
-
Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
-
Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar. Praha: Sarah, 2004.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve Vv. Roeselová: Techniky ve Vv. Praha: Sarah, 1997.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Šamšula, Pavel. Obrazárna v hlavě : výtvarná čítanka pro 7 .ročník základní školy. 4. 1. vyd. Praha : Práce, 1999. ISBN 80-86287-01-7.
|