Vyučující
|
-
Bocianová Gabriela
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k plošným výtvarným technikám. Plošné výtvarné techniky v přehledu. Základní výrazové prostředky - bod, linie, barva, světlo a tvar v plošném výtvarném vyjádření 2. Přístupy k plošné tvorbě v umění se zaměřením na umění 20. a 21. století. Proměny výrazových prostředků v historii umění. Netradiční techniky 3. Současná kresba, malba, grafika jako inspirační východisko výtvarných činností. Experimentální přístupy současných tvůrců 4. Kresba jako základní prostředek pro zaznamenání vlastního výtvarného nápadu a rozvíjení myšlenek. Skicování. Kresebné experimenty. Výrazový potenciál linie 5. Lokální barevnost vs barevná nadsázka. Barevné experimenty, zkoumání barevného kontrastu, mísení nových odstínů. Využití barvy pro expresivní vyjádření vlastních emocí a nálad. Osvobození barvy od viděné skutečnosti 6. Tradiční i netradiční grafické techniky. Např. hry s otisky, experimenty s monotypem, tisk z šablony, techniky tisku z výšky. Objevování grafických variací. 7. Rozdíly mezi figurativním a nefigurativním způsobem zobrazování. Objevování cest k abstrakci. Transformace vizuální skutečnosti 8. Akční tvar kresby a malby 9. Imaginace a využití fantazijních představ v plošném výtvarném vyjádření 10. Stylizace figury. Tvůrčí přístupy k dětské ilustraci 11. Kombinace výtvarných technik v ploše a hledání cesty k autentickému výtvarnému výrazu 12. Návrhy řešení výtvarných úkolů ve vztahu k vlastním výtvarným (uměleckým) záměrům. Experimentální pojetí kresby, malby a grafiky a jeho uplatnění v mateřské škole 13. Reflexe procesu a výsledných řešení výtvarných úkolů zaměřených na plošnou tvorbu. Přínos výtvarných činností v ploše pro osobnostní rozvoj dítěte v MŠ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit a objasnit pojem "výtvarný výraz"; |
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat základní výrazové možností linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu; |
verbalizovat a vyjádřit v písemné formě reflexi vlastní výtvarné tvorby. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit některé plošné (kresebné, malířské a grafické) projevy výtvarné kultury a výtvarného umění minulosti a současnosti; |
nalézat souvislosti mezi vlastním či jiným plošným výtvarným výrazem a projevy výtvarné kultury; |
rozpoznat a pojmenovat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě; |
rozlišit plošné výtvarné artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, případně techniky či stylu; |
Odborné dovednosti |
---|
užívat příslušnou odbornou terminologii v interpretaci a v reflexi vlastních výtvarných projevů; |
využívat výrazové možnosti linie, barvy a materiálu ve vlastní plošné tvorbě; |
uplatňovat základní technicko-řemeslné postupy v oblasti plošné tvorby; |
zkoumat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě (kresebné, malířské a grafické) a využít je pro vyjádření vlastního tvůrčího záměru; |
uplatnit kreativní přístup, experimentovat s výtvarnými prostředky bez obav z neúspěchu, vyjádřit a rozvinout originální nápady a vést dialog o svém autorském záměru; |
navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti v mateřské škole. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním. V : [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
-
Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním.. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
KREJČA, Aleš. Techniky grafiky.. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-48-4.
-
Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Lehrerkompetenzen im Fach Bildnerische Erziehung in der Tschechischen Republik - Transfer des Referenzrahmens in die Lehrerbildung. In Wagner, E., Schönau, D. (Eds.). Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp. Münster - New York: Waxmann, 2016. ISBN 978-3-8309-3428-8.
-
Zapletal, Aleš. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha:AVU, 2022. ISBN 978-80-88366-35-5.
|