Předmět: Vizuální tvorba v ploše pro MŠ

« Zpět
Název předmětu Vizuální tvorba v ploše pro MŠ
Kód předmětu KVK/VTP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bocianová Gabriela
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod k plošným výtvarným technikám. Plošné výtvarné techniky v přehledu. Základní výrazové prostředky - bod, linie, barva, světlo a tvar v plošném výtvarném vyjádření 2. Přístupy k plošné tvorbě v umění se zaměřením na umění 20. a 21. století. Proměny výrazových prostředků v historii umění. Netradiční techniky 3. Současná kresba, malba, grafika jako inspirační východisko výtvarných činností. Experimentální přístupy současných tvůrců 4. Kresba jako základní prostředek pro zaznamenání vlastního výtvarného nápadu a rozvíjení myšlenek. Skicování. Kresebné experimenty. Výrazový potenciál linie 5. Lokální barevnost vs barevná nadsázka. Barevné experimenty, zkoumání barevného kontrastu, mísení nových odstínů. Využití barvy pro expresivní vyjádření vlastních emocí a nálad. Osvobození barvy od viděné skutečnosti 6. Tradiční i netradiční grafické techniky. Např. hry s otisky, experimenty s monotypem, tisk z šablony, techniky tisku z výšky. Objevování grafických variací. 7. Rozdíly mezi figurativním a nefigurativním způsobem zobrazování. Objevování cest k abstrakci. Transformace vizuální skutečnosti 8. Akční tvar kresby a malby 9. Imaginace a využití fantazijních představ v plošném výtvarném vyjádření 10. Stylizace figury. Tvůrčí přístupy k dětské ilustraci 11. Kombinace výtvarných technik v ploše a hledání cesty k autentickému výtvarnému výrazu 12. Návrhy řešení výtvarných úkolů ve vztahu k vlastním výtvarným (uměleckým) záměrům. Experimentální pojetí kresby, malby a grafiky a jeho uplatnění v mateřské škole 13. Reflexe procesu a výsledných řešení výtvarných úkolů zaměřených na plošnou tvorbu. Přínos výtvarných činností v ploše pro osobnostní rozvoj dítěte v MŠ

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit a objasnit pojem "výtvarný výraz";
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat základní výrazové možností linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku.
Odborné dovednosti
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl;
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu;
verbalizovat a vyjádřit v písemné formě reflexi vlastní výtvarné tvorby.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a objasnit některé plošné (kresebné, malířské a grafické) projevy výtvarné kultury a výtvarného umění minulosti a současnosti;
nalézat souvislosti mezi vlastním či jiným plošným výtvarným výrazem a projevy výtvarné kultury;
rozpoznat a pojmenovat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě;
rozlišit plošné výtvarné artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, případně techniky či stylu;
Odborné dovednosti
užívat příslušnou odbornou terminologii v interpretaci a v reflexi vlastních výtvarných projevů;
využívat výrazové možnosti linie, barvy a materiálu ve vlastní plošné tvorbě;
uplatňovat základní technicko-řemeslné postupy v oblasti plošné tvorby;
zkoumat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě (kresebné, malířské a grafické) a využít je pro vyjádření vlastního tvůrčího záměru;
uplatnit kreativní přístup, experimentovat s výtvarnými prostředky bez obav z neúspěchu, vyjádřit a rozvinout originální nápady a vést dialog o svém autorském záměru;
navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti v mateřské škole.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním. V : [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
  • Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
  • DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním.. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
  • KREJČA, Aleš. Techniky grafiky.. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-48-4.
  • Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Lehrerkompetenzen im Fach Bildnerische Erziehung in der Tschechischen Republik - Transfer des Referenzrahmens in die Lehrerbildung. In Wagner, E., Schönau, D. (Eds.). Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp. Münster - New York: Waxmann, 2016. ISBN 978-3-8309-3428-8.
  • Zapletal, Aleš. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha:AVU, 2022. ISBN 978-80-88366-35-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr