Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Zkoumání a ověřování prostředků výtvarného (uměleckého) výrazu v plošném vyjádření, zejména v grafických a v kombinovaných projevech. Vlastní praktické ověřování výrazových možností linie, barvy, světla a tvaru prostřednictvím řešení odpovídajících výtvarných úkolů. Reflexe a interpretace zmíněných možností ve výtvarném umění a ve vlastní tvorbě výtvarného výrazu. Slovní (dialogické) a písemně vyjádřené vztahování zkušeností z vlastní tvorby výrazu k výtvarnému umění a k výtvarné výchově předškoláků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 2 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit a objasnit pojem "výtvarný výraz"; |
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat základní výrazové možností linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku; |
vymezit některé pojmy a fakta současné teorie výtvarného zážitku; |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu; |
aplikovat porozumění výtvarnému zážitku na vlastní zážitek; |
verbalizovat a vyjádřit v písemné formě závěry analýzy výtvarného zážitku; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit některé plošné (kresebné, malířské a grafické) projevy výtvarné kultury a výtvarného umění minulosti a současnosti; |
nalézat souvislosti mezi vlastním či jiným plošným výtvarným výrazem a projevy výtvarné kultury; |
rozpoznat a pojmenovat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě; |
rozpoznat a rozlišit plošné výtvarné artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, případně techniky či stylu; |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat v primární rovině formu výtvarných projevů a verbalizovat výsledky této analýzy; |
užívat příslušnou odbornou terminologii v interpretaci a v reflexi vlastních výtvarných projevů; |
využívat výrazové možnosti linie, barvy a materiálu ve vlastní plošné tvorbě; |
uplatňovat základní technicko-řemeslné postupy v oblasti plošné tvorby; |
navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti v mateřské škole. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
-
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
-
Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
-
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním.. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
KREJČA, Aleš. Techniky grafiky.. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-48-4.
-
NIKL, Petr. Petr Nikl: hra o čas. V Řevnicích: Arbor vitae, 2013. ISBN 978-80-7467-040-4.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově.. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Sawdon, Phil. Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. 2015. ISBN 978-1-78453-069-3.
-
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění [teorie a praxe artefiletiky 1.díl].. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 80-7290-066-8.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
-
Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Úvaly : Albra, 2006. ISBN 80-7361-005-1.
|