Vyučující
|
-
Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Radikální proměny řeči moderního výtvarného umění a hudby 2. Smyslový proud v moderním výtvarném umění a hudbě I - tradiční média, figurativní výtvarné umění a tonální hudba 3. Smyslový proud v moderním výtvarném umění a hudbě II - Přímá řeč reality I - netradiční výtvarné a kompoziční techni-ky (od koláže a sítotisku k objektu a akumulaci ve výtvarném umění; od mixáže ke konkrétní, elektroakustické hudbě a mu-síc for tape 4. Smyslový proud v moderním výtvarném umění a hudbě III - Přímá řeč reality II - multimediální umělecký projev 5. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě I - figurativní výtvarné umění a tonální hudba 6. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě II - abstraktní expresionismus (lyrická abstrakce) a volná atonali-ta (Kandiskij a Der blaue Reiter a Schönberg a 2. vídeňská škola) 7. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě III - Abstraktní expresionismus a aleatorická hudba po 2. světové válce v USA (akční malba a absolutní aleatorika 8. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě IV - abstraktní expresionismus a aleatorická hudba po 2. světové válce v Evropě 9. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě I - figurativní výtvarné umění a tonální hudba 10. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě II - geometrická abstrakce a dodekafonie do 2. světové války 11. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě III - racionální tendence po 2. světové válce v Evropě 12. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě IV - minimal art a minimal music 13. Postmoderna ve výtvarném umění a hudbě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné umělecké kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání; |
charakterizovat základní teorie umění a vizuální kultury; |
objasnit některé pojmy a fakta z oblasti výtvarného umění v minulosti a v současnosti; |
objasnit mezioborové souvislosti mezi výtvarným uměním, vizuální a audiovizuální kulturou a hudbou; |
pojmenovat výrazové možnosti netradičních technik a přístupů v audiovizuální kultuře 20. a 21. století. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci; |
odkrývat výtvarně uměleckou podstatu vizuálního účinku vizuálních produktů předmětného světa jejich konzumenta; |
prokazovat značnou míru pochopení a porozumění v situacích vyžadujících zaujetí kulturně či oborově odlišného hlediska/stanoviska; |
uplatňovat metodu komparační (srovnávací) analýzy při interpretaci konkrétních výtvarných a hudebních děl. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost: Mezi ikonou a virtuální realitou. 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
-
Bláha, Jaroslav. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
BOULEZ, P.; STOCKHAUSEN, K.; LIGETI, G.; SCHAEFFER, P.; XENAKIS, I. et al., FULKA, J.; BLÁHA, J.; PETŘÍČEK, J. a ZVĚŘINA, P. Myšlenky moderních skladatelů. Praha: Herrmann, 2022. ISBN 978-80-87054-65-9.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900. Praha, 2015.
-
Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
-
Panofsky, Erwin. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha, 2014.
-
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, 2013. ISBN 978-80-87580-37-0.
-
Svoboda, Jiří A. Počátky umění. Praha, 2011.
-
Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.
|