Předmět: Mezi výtvarným uměním, vizuální a audiovizuální kulturou a edukací

« Zpět
Název předmětu Mezi výtvarným uměním, vizuální a audiovizuální kulturou a edukací
Kód předmětu KVK/VUVKE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Radikální proměny řeči moderního výtvarného umění a hudby 2. Smyslový proud v moderním výtvarném umění a hudbě I - tradiční média, figurativní výtvarné umění a tonální hudba 3. Smyslový proud v moderním výtvarném umění a hudbě II - Přímá řeč reality I - netradiční výtvarné a kompoziční techni-ky (od koláže a sítotisku k objektu a akumulaci ve výtvarném umění; od mixáže ke konkrétní, elektroakustické hudbě a mu-síc for tape 4. Smyslový proud v moderním výtvarném umění a hudbě III - Přímá řeč reality II - multimediální umělecký projev 5. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě I - figurativní výtvarné umění a tonální hudba 6. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě II - abstraktní expresionismus (lyrická abstrakce) a volná atonali-ta (Kandiskij a Der blaue Reiter a Schönberg a 2. vídeňská škola) 7. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě III - Abstraktní expresionismus a aleatorická hudba po 2. světové válce v USA (akční malba a absolutní aleatorika 8. Expresivní proud v moderním výtvarném umění a hudbě IV - abstraktní expresionismus a aleatorická hudba po 2. světové válce v Evropě 9. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě I - figurativní výtvarné umění a tonální hudba 10. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě II - geometrická abstrakce a dodekafonie do 2. světové války 11. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě III - racionální tendence po 2. světové válce v Evropě 12. Racionální proud v moderním výtvarném umění a hudbě IV - minimal art a minimal music 13. Postmoderna ve výtvarném umění a hudbě

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné umělecké kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání.
Odborné dovednosti
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání;
charakterizovat základní teorie umění a vizuální kultury;
objasnit některé pojmy a fakta z oblasti výtvarného umění v minulosti a v současnosti;
objasnit mezioborové souvislosti mezi výtvarným uměním, vizuální a audiovizuální kulturou a hudbou;
pojmenovat výrazové možnosti netradičních technik a přístupů v audiovizuální kultuře 20. a 21. století.
Odborné dovednosti
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci;
odkrývat výtvarně uměleckou podstatu vizuálního účinku vizuálních produktů předmětného světa jejich konzumenta;
prokazovat značnou míru pochopení a porozumění v situacích vyžadujících zaujetí kulturně či oborově odlišného hlediska/stanoviska;
uplatňovat metodu komparační (srovnávací) analýzy při interpretaci konkrétních výtvarných a hudebních děl.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost: Mezi ikonou a virtuální realitou. 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.
  • Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
  • Bláha, Jaroslav. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • BOULEZ, P.; STOCKHAUSEN, K.; LIGETI, G.; SCHAEFFER, P.; XENAKIS, I. et al., FULKA, J.; BLÁHA, J.; PETŘÍČEK, J. a ZVĚŘINA, P. Myšlenky moderních skladatelů. Praha: Herrmann, 2022. ISBN 978-80-87054-65-9.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900. Praha, 2015.
  • Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
  • Panofsky, Erwin. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha, 2014.
  • PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, 2013. ISBN 978-80-87580-37-0.
  • Svoboda, Jiří A. Počátky umění. Praha, 2011.
  • Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr