Předmět: Výtvarné vyjadřování 1

« Zpět
Název předmětu Výtvarné vyjadřování 1
Kód předmětu KVK/VV1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- přehled materiálů (se suchou a mokrou stopou) a jejich výrazové možnosti - úloha linie a plochy v kresbě - způsob vyjádření prostoru a tvaru v kresbě - kresba černobílá a barevná - kompoziční možnosti kresby - kresba kombinovanými technikami na zadané téma

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní pojmy funkčního výtvarného slovníku;
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského studenta;
Odborné dovednosti
kresebně interpretovat na úrovni středoškolského studenta;
experimentovat s výrazovými prostředky dle pokynů vyučujícího;
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat kritéria pro hodnocení vlastní výtvarné práce;
charakterizovat výrazové prostředky výtvarného umění;
vysvětlit koncepty vybraných uměleckých děl;
zkoumat výtvarný výraz kresby;
Odborné dovednosti
užívat pojmy funkčního oborového slovníku v praxi;
využívat rozličné materiály a postupy;
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci;
experimentovat s výrazovými možnostmi kresby;
prakticky uplatnit získané znalosti ve výuce Vv na I. st. ZŠ;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
  • Brožová, Vlasta; Peřinová, Marta. Kreslíme, malujeme, modelujeme. : Učebnice k praktickým činnostem ve výtvarné výchově pro 5. - 9. roč. ZŠ a ZUŠ. Praha : Fortuna, 1994. ISBN 80-7168-018-4.
  • Cikánová, Karla. Kreslete si s námi. Praha : Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.
  • Dvořáková, Hana. Výtvarná výchova : pracovní sešit pro 1.-3. ročník. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996. ISBN 80-85808-46-3.
  • Dvořáková, Hana. Výtvarná výchova na prvním stupni : pracovní sešit pro výuku výtvarné výchovy ve 4. a 5. ročníku /.
  • Dvořáková, Hana. Výtvarná výchova na prvním stupni : pracovní sešit pro výuku výtvarné výchovy ve 4. a 5. ročníku. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1998.
  • Parramón Vilasaló, José Maria. Velká kniha o kresbě : Historie, malířský ateliér, materiály a postupy, náměty, teorie a praxe olejomalby. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-093-7.
  • Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
  • Sawdon, Phil. Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. 2015. ISBN 978-1-78453-069-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní