Předmět: Výtvarná výchova v inkluzivní společnosti

« Zpět
Název předmětu Výtvarná výchova v inkluzivní společnosti
Kód předmětu KVK/VVIS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Proměny v pojetí vzdělávání - integrace a inkluze v současné škole. Proměny vztahu k lidem s postižením v historii společnosti. Inkluzivní společnost jako ideál humanity; 2. Terminologické vymezení postižení a handicapu. Rizika sociální exkluze. Předsudky, stereotypy a generalizace; 3. Teorie normality a diverzity. Co je normální, co je abnormální v kultuře? Jak lze definovat sociokulturní normy? Může být diverzita pozitivní hodnotou v kolektivu třídy a školy? 4. Inkluzivní výtvarná pedagogika. Potenciál kooperativního, reflektivního, tvořivého a zážitkového pojetí vzdělávání rozvíjet všechny jedince bez rozdílu; 5. Kreativita jako prostor pro jinakost a diverzitu ve třídě, škole i společnosti; 6. Výtvarné činnosti jako stimulace smyslů, představivosti i myšlení; 7. Specifika výtvarného vzdělávání lidí seniorského věku; 8. Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výtvarné výchově; 9. Problematika interkulturního vzdělávání. Interkulturní dialog jako inspirace pro výtvarnou výchovu; 10. Vliv umění osob s postižením (disability art, art brut, outsider art) na současné paradigma postižení; 11. Inkluzivní vizuální kultura. "Exkluze vs inkluze" jako téma výtvarného umění - participativní umění, sociálně angažované umění, problematika genderu, interkulturní dialog; 12. Omezení jako inspirace k výtvarné tvorbě; 13. Rozvíjení sociálních a komunikačních dovedností na cestě za inkluzivní společností. Základní kompetence pedagoga v inkluzivním procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vývojová specifika dětského výtvarného projevu;
vysvětlit pojem kreativita a vizuální gramotnost;
objasnit současné pojetí výtvarné výchovy s východisky v konstruktivistické pedagogice.
Odborné dovednosti
vést ve skupině reflektivní dialog;
formulovat zadání kreativních výtvarných úloh;
experimentovat s výtvarnými technikami;
interpretovat výtvarný projev.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Rozlišit pojmy integrace a inkluze;
objasnit edukační potenciál výtvarných činností v inkluzivním pojetí;
popsat speciální vzdělávací potřeby různých cílových skupin dětí i dospělých;
nacházet mezioborové souvislosti mezi výtvarným uměním, vizuální kulturou, výtvarnou výchovou a inkluzivní pedagogikou;
nacházet vhodná inspirační východiska v umění pro plánování inkluzivně pojatých výtvarných aktivit.
Odborné dovednosti
komunikovat s respektem s jedinci s handicapem a volit vhodnou terminologii;
navrhovat edukačně přínosné výtvarné úlohy vzhledem ke speciálním vzdělávacím potřebám cílové skupiny;
reflektovat realizaci inkluzivních výtvarných činností;
zkoumat různé možnosti rozvoje kreativity na základě experimentálních výtvarných úloh.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Portfolio,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015. ISBN 978-80-7510-096-2.
  • Pančocha, Karel. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
  • PENKETH, C. A History of Disability and Art Education. Routledge, 2023. ISBN 9780367537913.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík,J. Umění zážitku, zážitek umění.1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • SOCHOR, P. Člověk s postižení a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr