Vyučující
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. den Technologické základy. Na co kreslíme? Čím kreslíme? Praktická cvičení technikou uhlu. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace ateliérového zátiší. Bod, linie. Abstraktní ateliérové cvičení na motiv reálného zátiší, nebo krajinného výseku. Plocha, tvar, světlo, barva a prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení. 2. den Základy malby (technika malby akrylovými, popřípadě olejovými barvami na různé typy podložek, atd.). Výstavba obrazu (barevná kompozice, barva a tvar., plocha, bod, linie, výrazové možnosti malby, klasické malířské techniky, atd.). Základní poučení o charakteru malby. V převážně ateliérové výuce posluchači zkoumají barevné vztahy, rozvíjejí vlastní barevné vidění, rozmanitostí úloh se vytváří vztah prolínání mezi ostatními výtvarnými disciplínami. V teoretické přednášce získají základní poučení o malířské technologii. 3. den Cílem třetího dne je vybavit studenta základními schopnostmi a dovednostmi pro modelování podle přírodních tvarů list, šiška, lebka. Zvládnout, formou jednoduchých prostorových cvičení, uplatňování tvarů, materiálů a barev v prostoru. Technologické základy modelování reliéfu a sochařského portrétu. Naučit studenta vytvořit studii hlavy jednak jako bustu i jako reliéf. V teoretické části seznámit posluchače s vytvářením prostorových objektů a jak získané zkušenosti dále aplikovat v užité i volné sochařské tvorbě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat základní výrazové prostředky kresby; |
objasnit specifika studijní kresby; |
zdůvodnit význam kresby pro výtvarníka. |
Odborné dovednosti |
---|
citlivě zacházet s výrazovými prostředky kresby; |
využívat základní suché techniky kresby a ošetření kresby fixačními prostředky; |
vyjádřit kresebně prostor, tvar, světlo, stín; |
ztvárnit skicu, studijní kresbu a přípravnou kresbu pro jiné techniky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat lineární způsob kresby a jeho výrazové prostředky - bod, linie, plocha; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a spontánním charakterem kresby; |
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí; |
vnímat kresbu jako samostatnou uměleckou disciplínu v historickém kontextu. |
Odborné dovednosti |
---|
správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
zachytit pohyb; |
experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
FIŠER, Z.; HAVLÍK, V. a HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu.. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2.
-
KRATOCHVÍL, P. Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018. ISBN 978-80-88283-18-8.
-
Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
-
NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita. 2020.
-
PRECLÍK, V. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie, 2003. ISBN 80-200-1184-6.
-
Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
-
Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
-
ZAHÁLKOVÁ, Š.; PÝCHA, Č.; JAKŠ, F.; ŠAFKA, V.; SOBOTKOVÁ, A. et al. Tvárnost paměti: umění pro veřejný prostor Pardubic = Malleable memory : art for the public spaces of Pardubice.. Pardubice: GAMPA, 2020. ISBN 978-80-270-8867-6.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|