Předmět: Vstupní výtvarný kurz pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Vstupní výtvarný kurz pro vzdělávání
Kód předmětu KVK/VVKV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
1. den Technologické základy. Na co kreslíme? Čím kreslíme? Praktická cvičení technikou uhlu. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace ateliérového zátiší. Bod, linie. Abstraktní ateliérové cvičení na motiv reálného zátiší, nebo krajinného výseku. Plocha, tvar, světlo, barva a prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení. 2. den Základy malby (technika malby akrylovými, popřípadě olejovými barvami na různé typy podložek, atd.). Výstavba obrazu (barevná kompozice, barva a tvar., plocha, bod, linie, výrazové možnosti malby, klasické malířské techniky, atd.). Základní poučení o charakteru malby. V převážně ateliérové výuce posluchači zkoumají barevné vztahy, rozvíjejí vlastní barevné vidění, rozmanitostí úloh se vytváří vztah prolínání mezi ostatními výtvarnými disciplínami. V teoretické přednášce získají základní poučení o malířské technologii. 3. den Cílem třetího dne je vybavit studenta základními schopnostmi a dovednostmi pro modelování podle přírodních tvarů list, šiška, lebka. Zvládnout, formou jednoduchých prostorových cvičení, uplatňování tvarů, materiálů a barev v prostoru. Technologické základy modelování reliéfu a sochařského portrétu. Naučit studenta vytvořit studii hlavy jednak jako bustu i jako reliéf. V teoretické části seznámit posluchače s vytvářením prostorových objektů a jak získané zkušenosti dále aplikovat v užité i volné sochařské tvorbě.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat principy perspektivního zobrazování;
popsat základní výrazové prostředky kresby;
objasnit specifika studijní kresby;
zdůvodnit význam kresby pro výtvarníka.
Odborné dovednosti
citlivě zacházet s výrazovými prostředky kresby;
využívat základní suché techniky kresby a ošetření kresby fixačními prostředky;
vyjádřit kresebně prostor, tvar, světlo, stín;
ztvárnit skicu, studijní kresbu a přípravnou kresbu pro jiné techniky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznat lineární způsob kresby a jeho výrazové prostředky - bod, linie, plocha;
vysvětlit rozdíl mezi studijním a spontánním charakterem kresby;
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí;
vnímat kresbu jako samostatnou uměleckou disciplínu v historickém kontextu.
Odborné dovednosti
správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině;
využívat jednotlivé kompoziční plány;
zachytit pohyb;
experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • FIŠER, Z.; HAVLÍK, V. a HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu.. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2.
  • KRATOCHVÍL, P. Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018. ISBN 978-80-88283-18-8.
  • Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
  • NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita. 2020.
  • PRECLÍK, V. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie, 2003. ISBN 80-200-1184-6.
  • Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
  • Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
  • ZAHÁLKOVÁ, Š.; PÝCHA, Č.; JAKŠ, F.; ŠAFKA, V.; SOBOTKOVÁ, A. et al. Tvárnost paměti: umění pro veřejný prostor Pardubic = Malleable memory : art for the public spaces of Pardubice.. Pardubice: GAMPA, 2020. ISBN 978-80-270-8867-6.
  • Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr