Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí české výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech a ve vztahu k evropským cílům oboru 2. Proudy a koncepce výtvarné výchovy u nás a v zahraničí 3. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti 4. Mezinárodní INSEA a její česká sekce 5. Srovnávací pedagogika, rámec a stav srovnávací výtvarné pedagogiky 6. Evropské pojetí vzdělávání, klíčové kompetence a oborové cíle 7. Mezinárodní spolupráce a projekty v oblasti uměleckého vzdělávání 8. Výzkum v oblasti srovnávací výtvarné pedagogiky 9. Metoda komparace a deskripce předpoklady srovnání umělecko-pedagogických obsahů 10. České kurikulum uměleckého vzdělávání v porovnání se zahraničím 11. Realizované srovnávací výtvarně-didaktické práce v českém prostředí 12. Možnosti zlepšování soudobé praxe na základě mezinárodního srovnání 13. Mezinárodní kontext jako zázemí interpretace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat odbornou terminologii oboru výtvarná výchova; |
objasnit didaktické kategorie výtvarného oboru. |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit pojmy vzdělávací obsah a očekávané výstupy z RVP; |
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk; |
na základě příkladů školní praxe charakterizovat shody a odlišnosti pojetí výuky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat pojetí výtvarné výchovy v různých evropských zemích; |
popsat kurikulární dokumenty vybraných zemí; |
vysvětlit mezinárodní kontext, ve kterém jsou interpretovány sledované jevy. |
Odborné dovednosti |
---|
srovnávat vzdělávací obsah i cíle v rámci kurikulárních dokumentů odlišných zemí; |
porovnat realizovanou výuku výtvarné výchovy různých zemí a interpretovat ji v mezinárodním kontextu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. 2023.
-
Adick, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart, 2008.
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
NOVOTNÁ, M., FULKOVÁ, M., SÝKORA, J. Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.
-
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
-
Wagner, Ernst, Schönau, Diederik (eds.). Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Münster - New York: Waxmann, 2016.
-
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. UK v Praze, 2006.
|