Předmět: Výtvarná výchova v mezinárodním a srovnávacím kontextu pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Výtvarná výchova v mezinárodním a srovnávacím kontextu pro SŠ
Kód předmětu KVK/VVMKS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí české výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech a ve vztahu k evropským cílům oboru 2. Proudy a koncepce výtvarné výchovy u nás a v zahraničí 3. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti 4. Mezinárodní INSEA a její česká sekce 5. Srovnávací pedagogika, rámec a stav srovnávací výtvarné pedagogiky 6. Evropské pojetí vzdělávání, klíčové kompetence a oborové cíle 7. Mezinárodní spolupráce a projekty v oblasti uměleckého vzdělávání 8. Výzkum v oblasti srovnávací výtvarné pedagogiky 9. Metoda komparace a deskripce předpoklady srovnání umělecko-pedagogických obsahů 10. České kurikulum uměleckého vzdělávání v porovnání se zahraničím 11. Realizované srovnávací výtvarně-didaktické práce v českém prostředí 12. Možnosti zlepšování soudobé praxe na základě mezinárodního srovnání 13. Mezinárodní kontext jako zázemí interpretace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat odbornou terminologii oboru výtvarná výchova;
objasnit didaktické kategorie výtvarného oboru.
Odborné dovednosti
objasnit pojmy vzdělávací obsah a očekávané výstupy z RVP;
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk;
na základě příkladů školní praxe charakterizovat shody a odlišnosti pojetí výuky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat pojetí výtvarné výchovy v různých evropských zemích;
popsat kurikulární dokumenty vybraných zemí;
vysvětlit mezinárodní kontext, ve kterém jsou interpretovány sledované jevy.
Odborné dovednosti
srovnávat vzdělávací obsah i cíle v rámci kurikulárních dokumentů odlišných zemí;
porovnat realizovanou výuku výtvarné výchovy různých zemí a interpretovat ji v mezinárodním kontextu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. 2023.
  • Adick, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart, 2008.
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
  • Wagner, Ernst, Schönau, Diederik (eds.). Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Münster - New York: Waxmann, 2016.
  • WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr