Vyučující
|
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1.Artefiletika v oborových souvislostech a v historii výtvarné výchovy nebo výchovy uměním. 2.Teoretická a programová východiska artefiletiky: sociální a pedagogický konstruktivismus, koncepce reflektivního praktika, sémantika a teorie fikčních světů. 3.Expresivní tvorba, reflektivní dialog a sociokognitivní konflikt jako zdroj pojmově zakotveného poznávání. 4.Prekoncept a koncept, poznávání výtvarných projevů, umění a vizuální kultury v reflektivním dialogu. 5.Obraznost, obraz a reálná metafora v artefiletice. Fikční svět a jeho propy, konstruování a rekonstruování fikčního světa. 6.Pojetí výuky a jeho vztah ke vzdělávacímu programu. Reflexe pojetí výuky; Schönova koncepce. 7.Pozitivní prevence a raná péče v artefiletice. Artefiletické porozumění psychodynamickým inspiracím. 8.Pedagogické aranžování situace. Expresivní zážitek v artefiletice v kontextu zážitkové pedagogiky. 9.Vyučovací formy a pracovní fáze v artefiletice. 10.Základy metodiky přípravy na artefiletické aktivity. 11.Hodnocení žákovských aktivit v artefiletice v kontextu vstřícného a zprostředkujícího pojetí výuky. 12.Reflexe a evaluace výuky nebo zájmové aktivity v artefiletice. Cíle, učební úlohy a výstupy vzdělávacího programu ve vzájemných vztazích. Základy konceptové analýzy. Předmět Základy artefiletiky navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Osobnostní a sociální rozvoj: Artefiletika je pojetí expresivní výchovy zaměřené na osobnostní a sociální rozvoj, takže návaznost na tento předmět je programová. Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Artefiletika se speciálně zabývá tvorbou jako způsobem lidského poznávání světa, proto navazuje na řadu témat z okruhu obecné psychologie i psychologie osobnosti, zejména: senzorické procesy, vnímání, představy, fantazie, seberegulační vlastnosti a procesy atd. Obecná teorie výchovy a vzdělávání: Artefiletika jakožto výchovný předmět souvisí s řadou témat v oblasti teorie výchovy, zejména: pojetí jedince a skupiny, komunikace a empatie ve výchově, pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy. Základy reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe, čímž je předmět zároveň přímo provázán s náslechovou praxí v bc studiu Vizuální kultury se zaměřením na vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 72 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokazovat znalosti v oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání; |
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné kultury nebo příbuzných uměleckých oborů; |
Odborné dovednosti |
---|
prokazovat základní dovednosti výtvarné tvorby a její analytické reflexe na úrovni středoškolského vzdělání; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlovat obsah pojmů požadované terminologie logicky v poznávacích souvislostech oboru a v širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlit je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlit její podstatu; |
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům; |
objasnit pojem očekávaný výstup a způsob jeho konstrukce; |
s oporou o terminologii RVP konstruovat a doplnit očekávané výstupy dílčích aktivit u realizovaného mikrovýstupu a zdůvodňovat je ve vztahu ke klíčovým kompetencím; |
Odborné dovednosti |
---|
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
interpretovat prezentované modelové situace a odvozovat myšlenkové obrazy edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru; |
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
v reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla; |
s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhadovat smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutovat; |
analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla a využívat přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; |
na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová, Hana. Výtvarná dílna. Praha : Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
-
Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
-
Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
-
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Komzáková, Martina et Slavík, Jan. Exprese jako experimentace mezi obrazností a doslovností. Olomouc.
-
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Artefiletika ? příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Olomouc, 2015.
-
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Praha, 2007. ISBN 9788073673222.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Vyskočilová E. & Dvořák, D. Konstruktivismus v současné didkatice. In KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. (s. 49-58).. Praha: Portál, 2002.
-
Whitehead, Alfred North. Symbolismus, jeho význam a účin. 1. vyd. Praha : Panglos, 1998. ISBN 80-902205-5-X.
-
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
|