Předmět: Základy artefiletiky

« Zpět
Název předmětu Základy artefiletiky
Kód předmětu KVK/ZA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1.Artefiletika v oborových souvislostech a v historii výtvarné výchovy nebo výchovy uměním. 2.Teoretická a programová východiska artefiletiky: sociální a pedagogický konstruktivismus, koncepce reflektivního praktika, sémantika a teorie fikčních světů. 3.Expresivní tvorba, reflektivní dialog a sociokognitivní konflikt jako zdroj pojmově zakotveného poznávání. 4.Prekoncept a koncept, poznávání výtvarných projevů, umění a vizuální kultury v reflektivním dialogu. 5.Obraznost, obraz a reálná metafora v artefiletice. Fikční svět a jeho propy, konstruování a rekonstruování fikčního světa. 6.Pojetí výuky a jeho vztah ke vzdělávacímu programu. Reflexe pojetí výuky; Schönova koncepce. 7.Pozitivní prevence a raná péče v artefiletice. Artefiletické porozumění psychodynamickým inspiracím. 8.Pedagogické aranžování situace. Expresivní zážitek v artefiletice v kontextu zážitkové pedagogiky. 9.Vyučovací formy a pracovní fáze v artefiletice. 10.Základy metodiky přípravy na artefiletické aktivity. 11.Hodnocení žákovských aktivit v artefiletice v kontextu vstřícného a zprostředkujícího pojetí výuky. 12.Reflexe a evaluace výuky nebo zájmové aktivity v artefiletice. Cíle, učební úlohy a výstupy vzdělávacího programu ve vzájemných vztazích. Základy konceptové analýzy. Předmět Základy artefiletiky navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Osobnostní a sociální rozvoj: Artefiletika je pojetí expresivní výchovy zaměřené na osobnostní a sociální rozvoj, takže návaznost na tento předmět je programová. Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Artefiletika se speciálně zabývá tvorbou jako způsobem lidského poznávání světa, proto navazuje na řadu témat z okruhu obecné psychologie i psychologie osobnosti, zejména: senzorické procesy, vnímání, představy, fantazie, seberegulační vlastnosti a procesy atd. Obecná teorie výchovy a vzdělávání: Artefiletika jakožto výchovný předmět souvisí s řadou témat v oblasti teorie výchovy, zejména: pojetí jedince a skupiny, komunikace a empatie ve výchově, pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy. Základy reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe, čímž je předmět zároveň přímo provázán s náslechovou praxí v bc studiu Vizuální kultury se zaměřením na vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 72 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokazovat znalosti v oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání;
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné kultury nebo příbuzných uměleckých oborů;
Odborné dovednosti
prokazovat základní dovednosti výtvarné tvorby a její analytické reflexe na úrovni středoškolského vzdělání;
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlovat obsah pojmů požadované terminologie logicky v poznávacích souvislostech oboru a v širším mezioborovém či filozofickém kontextu;
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlit je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru;
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni;
porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP;
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlit její podstatu;
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům;
objasnit pojem očekávaný výstup a způsob jeho konstrukce;
s oporou o terminologii RVP konstruovat a doplnit očekávané výstupy dílčích aktivit u realizovaného mikrovýstupu a zdůvodňovat je ve vztahu ke klíčovým kompetencím;
Odborné dovednosti
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací;
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe;
interpretovat prezentované modelové situace a odvozovat myšlenkové obrazy edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru;
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině;
v reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla;
s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhadovat smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutovat;
analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla a využívat přitom poznatků o dimenzích výrazové hry;
na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Babyrádová, Hana. Výtvarná dílna. Praha : Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
  • Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
  • Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
  • Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
  • Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • Komzáková, Martina et Slavík, Jan. Exprese jako experimentace mezi obrazností a doslovností. Olomouc.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Artefiletika ? příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Olomouc, 2015.
  • Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Praha, 2007. ISBN 9788073673222.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Vyskočilová E. & Dvořák, D. Konstruktivismus v současné didkatice. In KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. (s. 49-58).. Praha: Portál, 2002.
  • Whitehead, Alfred North. Symbolismus, jeho význam a účin. 1. vyd. Praha : Panglos, 1998. ISBN 80-902205-5-X.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr