Vyučující
|
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Artefiletika v oborových souvislostech a v historii výtvarné výchovy nebo výchovy uměním 2. Teoretická a programová východiska artefiletiky: sociální a pedagogický konstruktivismus, koncepce reflektivního praktika, sémantika a teorie fikčních světů 3. Typy symbolizace podle N. Goodmana a jejich funkce v reflexi expresivní tvorby a jejího vnímání 4. Expresivní zážitek, expresivní zkušenost a jejich komponenty při interpretaci poznávacího procesu v artefiletice 5. Expresivní tvorba, reflektivní dialog a sociokognitivní konflikt jako zdroj pojmově zakotveného poznávání 6. Prekoncept a koncept, poznávání výtvarných projevů, umění a vizuální kultury v reflektivním dialogu 7. Exprese, symbolizace a reálná metafora v artefiletice. Fikční svět a jeho propy, konstruování a rekonstruování fikčního světa 8. Pojetí výuky a jeho vztah ke vzdělávacímu programu. Reflexe pojetí výuky; Schönova koncepce 9. Pozitivní prevence a raná péče v artefiletice. Artefiletické porozumění psychodynamickým inspiracím 10. Pedagogické aranžování situace. Expresivní zážitek v artefiletice v kontextu zážitkové pedagogiky 11. Vyučovací formy a pracovní fáze v artefiletice. Základy metodiky přípravy na artefiletické aktivity 12. Hodnocení žákovských aktivit v artefiletice v kontextu vstřícného a zprostředkujícího pojetí výuky 13. Reflexe a evaluace výuky nebo zájmové aktivity v artefiletice. Cíle, učební úlohy a výstupy vzdělávacího programu ve vzájemných vztazích. Základy konceptové analýzy Pojetí: Pojetí předmětu vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky a sebezkušenostních výcviků, jejichž hlavním prostředkem je expresivní tvorba; metodika je založena na poznávacím využití reflektivního dialogu ve spojení s expresivní tvorbou. Návaznost: Obecná teorie výchovy a vzdělávání: Artefiletika jakožto výchovný předmět souvisí s řadou témat v oblasti teorie výchovy, zejména: pojetí jedince a skupiny, komunikace a empatie ve výchově, pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy. Základy reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe, čímž je předmět zároveň přímo provázán s náslechovou praxí v bc studiu Vizuální kultury se zaměřením na vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání; |
charakterizovat na základní úrovni historický vývoj výtvarné kultury nebo příbuzných uměleckých oborů. |
Odborné dovednosti |
---|
využívat rozličné výtvarné techniky; |
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlovat obsah pojmů požadované terminologie logicky v poznávacích souvislostech oboru a v širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlit je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
objasnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP. |
Odborné dovednosti |
---|
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla v reflektivním dialogu ve skupině. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
-
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
|