Předmět: Základy artefiletiky

« Zpět
Název předmětu Základy artefiletiky
Kód předmětu KVK/ZAF
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Artefiletika v oborových souvislostech a v historii výtvarné výchovy nebo výchovy uměním 2. Teoretická a programová východiska artefiletiky: sociální a pedagogický konstruktivismus, koncepce reflektivního praktika, sémantika a teorie fikčních světů 3. Typy symbolizace podle N. Goodmana a jejich funkce v reflexi expresivní tvorby a jejího vnímání 4. Expresivní zážitek, expresivní zkušenost a jejich komponenty při interpretaci poznávacího procesu v artefiletice 5. Expresivní tvorba, reflektivní dialog a sociokognitivní konflikt jako zdroj pojmově zakotveného poznávání 6. Prekoncept a koncept, poznávání výtvarných projevů, umění a vizuální kultury v reflektivním dialogu 7. Exprese, symbolizace a reálná metafora v artefiletice. Fikční svět a jeho propy, konstruování a rekonstruování fikčního světa 8. Pojetí výuky a jeho vztah ke vzdělávacímu programu. Reflexe pojetí výuky; Schönova koncepce 9. Pozitivní prevence a raná péče v artefiletice. Artefiletické porozumění psychodynamickým inspiracím 10. Pedagogické aranžování situace. Expresivní zážitek v artefiletice v kontextu zážitkové pedagogiky 11. Vyučovací formy a pracovní fáze v artefiletice. Základy metodiky přípravy na artefiletické aktivity 12. Hodnocení žákovských aktivit v artefiletice v kontextu vstřícného a zprostředkujícího pojetí výuky 13. Reflexe a evaluace výuky nebo zájmové aktivity v artefiletice. Cíle, učební úlohy a výstupy vzdělávacího programu ve vzájemných vztazích. Základy konceptové analýzy Pojetí: Pojetí předmětu vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky a sebezkušenostních výcviků, jejichž hlavním prostředkem je expresivní tvorba; metodika je založena na poznávacím využití reflektivního dialogu ve spojení s expresivní tvorbou. Návaznost: Obecná teorie výchovy a vzdělávání: Artefiletika jakožto výchovný předmět souvisí s řadou témat v oblasti teorie výchovy, zejména: pojetí jedince a skupiny, komunikace a empatie ve výchově, pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy. Základy reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe, čímž je předmět zároveň přímo provázán s náslechovou praxí v bc studiu Vizuální kultury se zaměřením na vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání;
charakterizovat na základní úrovni historický vývoj výtvarné kultury nebo příbuzných uměleckých oborů.
Odborné dovednosti
využívat rozličné výtvarné techniky;
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlovat obsah pojmů požadované terminologie logicky v poznávacích souvislostech oboru a v širším mezioborovém či filozofickém kontextu;
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlit je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru;
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni;
objasnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP.
Odborné dovednosti
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací;
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe;
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině;
představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla v reflektivním dialogu ve skupině.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
  • Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr