Předmět: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury II.

« Zpět
Název předmětu Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury II.
Kód předmětu KVK/ZAKII
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Vztahový rámec - nároky na kvality vedoucího aktivity v kontextu nároků na současné vzdělávání nebo arteterapii aneb pořádek v pojmech - principy konstruktivistické pedagogiky - učení jako proces - arteterapie/ artefiletika/ výtvarná výchova - umění jako nástroj (sebe)poznání - autoreflexe / zpětná vazba/ reflexe/ intervize/ supervize 2. Osobnost - význam osobnosti žáka/studenta/klienta v arteterapeutickém nebo výchovně vzdělávacím procesu. Jaké nároky z toho vyplývají na vedoucího aktivity? - temperament - postoje - hodnoty - potřeby - motivace 3. Skupina - jako cíl, nástroj i předmět výchovně vzdělávacího procesu nebo arteterapeutického procesu. Jaké nároky z dané problematiky vyplývají pro vedoucího aktivity? - dynamika skupiny - vedení skupiny - role a vtahy ve skupině - motivace skupiny 4. Komunikace - jaké nároky na komunikační zdatnost vyplývají z výchovně vzdělávacího nebo arteterapeutického procesu na vedoucího akce? - verbální - neverbální 5. Asertivita a zvládání konfliktu ve výchoveně vzdělávacím nebo arteterapeutické procesu - konflikt jako možnost osobnostního růstu a poznání ve výchovně vzdělávacím procesu, jaká je role vedoucího akce? - Teorie konfliktu a způsoby jeho řešení - sociokognitivní konflikt, - průřezové téma - Osobnostní a sociální výchova 6. Stres a práce se stresem - jako provázející element pomáhajících profesí - teorie stresu, základy psychohygieny, prevence syndromu Burn-out, arteterapeutické možnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii z psychosociální oblasti ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky, které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli;
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem;
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení;
zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci;
Výsledky učení
Odborné znalosti
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům;
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace z ontodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na práci s výtvarným výrazem ve vztahu k RVP a ŠVP;
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení;
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky své přípravy a její realizace v kontextu "učitelova pojetí výuky";
analyzovat a hodnotit formou verbální a písemné reflexe silné a slabé stránky prezentované přípravy a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích sledovaných výchovně vzdělávacích cílů z hlediska ontodidaktiky;
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem;
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení;
zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Písemná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha - Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
  • Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr