|
Lecturer(s)
|
-
Böhm Ivan, doc. PaedDr. CSc.
|
|
Course content
|
1. Relationship Framework - demands on the quality of manage activities in the context of current education or art therapy - Principles of constructivist pedagogy - Learning as a process - Art therapy/aftefiletics/Art - Art as an instrument of (self)cognition - Selfreflection/feedback/reflection/Intervision/Supervision 2. Personality - the importance of pupils/students/clients personality in art therapy or educational process. What are the requirements for the lector of the activity? - Temperament - Attitudes - Values - Needs - Motivation 3. Group - as an objective, tool and object of the educational process, or art therapy process. What are the requirements for the lector of the activity? - Group dynamics - Management group - Roles and relations in group - Motivation of group 4. Communication - what are the requirements for the lector's communication capability, which result from the educational process, or art therapy? - Verbal - Nonverbal 5. Assertiveness and conflict management in education or art therapy process - as a potential conflict of personal growth and cognition in the educational process, what is the role of the lector? - Theories of conflict and ways how to solve it - Socialcognitive conflict - Cross-curricular theme - Personal and Social Education 6. Stress and work with stress - such as accompanying element in helping professions - Stress theory, basic mental hygiene, prevention of burn-out syndrome, art therapy possibilities
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Seminar
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 30 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii z psychosociální oblasti ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni; |
| interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace; |
| interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky, které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli; |
| Skills |
|---|
| identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii; |
| navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem; |
| navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení; |
| zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
| analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů; |
| analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci; |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům; |
| identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace z ontodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
| navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na práci s výtvarným výrazem ve vztahu k RVP a ŠVP; |
| navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení; |
| zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
| identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky své přípravy a její realizace v kontextu "učitelova pojetí výuky"; |
| analyzovat a hodnotit formou verbální a písemné reflexe silné a slabé stránky prezentované přípravy a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích sledovaných výchovně vzdělávacích cílů z hlediska ontodidaktiky; |
| Skills |
|---|
| identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii; |
| navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem; |
| navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení; |
| zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
| analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů; |
| analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci; |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Multimedia supported teaching |
| Textual studies |
| Discussion |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Seminar classes |
| Self-study of literature |
| Lecture with visual aids |
| Skills |
|---|
| Interactive lecture |
| Collaborative instruction |
| Cooperative instruction |
| Students' portfolio |
| Skills demonstration |
| Task-based study method |
| Individual study |
| Seminar |
| Practicum |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Written exam |
| Continuous assessment |
| Skills |
|---|
| Seminar work |
| Portfolio |
| Individual presentation at a seminar |
| Combined exam |
| Skills demonstration during practicum |
| Self-evaluation |
|
Recommended literature
|
-
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha - Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3.
-
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
-
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
-
Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
-
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
|