Vyučující
|
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Vztah mezi artefiletikou , psychoterapií a expresivními terapiemi 2. Vztah mezi psychologií, psychiatrií a psychoterapií . Psychoterapie, základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku 3. Arteterapie, základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově s důrazem na rozvoj sebeaktualizační ho potenciálu žáka 4. Historický vývoj arteterapie 5. Přístupy v arteterapii receptivní a produktivní arteterapie 6. Přístupy v arteterapii art fortherapy , art psychoterapy, integrativní arteterapie 7. Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání člověka, okamžik "teď a tady" 8. Psychologické aspekty expresivní tvorby, teorie mentalizace, pretendmod a fikční svět 9. Psychodynamické pojetí v arteterapii. Intrapsychický konflikt, přenos , lateralizovaný přenos, přechodový objekt 10. Arteterapie orientované na člověka sebeaktualizační tendence, autenticita, kongruence, empatie 11. Diagnostika a intepretace vizuálu klienta v arteterapii 12. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity 13. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou, korektivní emoční zkušenost, zpětná vazba, reflektivní dialog
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou potřebné specifické předpoklady. |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou potřebné specifické předpoklady. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní fakta, pojmy a vzájemné vztahy z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie klíčových pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní psychosociální procesy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu růstové koheze skupiny. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat a dokladovat korektním pojmenováním nabyté teoretické znalosti z oblasti psychologie, arteterapie a artefiletiky na osobní zkušenost s reálným výtvarným zážitkem; |
realizovat na námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy; |
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora; |
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe; |
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života; |
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu; |
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Exler, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4620-2.
-
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
-
Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
-
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
-
Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
-
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
|