Předmět: Zážitkové aktivity v kontextu umění a edukace

« Zpět
Název předmětu Zážitkové aktivity v kontextu umění a edukace
Kód předmětu KVK/ZAVIZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
1. Vztah mezi artefiletikou , psychoterapií a expresivními terapiemi 2. Vztah mezi psychologií, psychiatrií a psychoterapií . Psychoterapie, základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku 3. Arteterapie, základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově s důrazem na rozvoj sebeaktualizační ho potenciálu žáka 4. Historický vývoj arteterapie 5. Přístupy v arteterapii receptivní a produktivní arteterapie 6. Přístupy v arteterapii art fortherapy , art psychoterapy, integrativní arteterapie 7. Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání člověka, okamžik "teď a tady" 8. Psychologické aspekty expresivní tvorby, teorie mentalizace, pretendmod a fikční svět 9. Psychodynamické pojetí v arteterapii. Intrapsychický konflikt, přenos , lateralizovaný přenos, přechodový objekt 10. Arteterapie orientované na člověka sebeaktualizační tendence, autenticita, kongruence, empatie 11. Diagnostika a intepretace vizuálu klienta v arteterapii 12. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity 13. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou, korektivní emoční zkušenost, zpětná vazba, reflektivní dialog

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou potřebné specifické předpoklady.
Odborné dovednosti
nejsou potřebné specifické předpoklady.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní fakta, pojmy a vzájemné vztahy z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie klíčových pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní psychosociální procesy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu růstové koheze skupiny.
Odborné dovednosti
aplikovat a dokladovat korektním pojmenováním nabyté teoretické znalosti z oblasti psychologie, arteterapie a artefiletiky na osobní zkušenost s reálným výtvarným zážitkem;
realizovat na námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy;
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora;
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe;
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života;
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu;
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška založená na výkladu,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
  • Exler, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4620-2.
  • Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
  • Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
  • Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr