Předmět: Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury

« Zpět
Název předmětu Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury
Kód předmětu KVK/ZAZVK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Proměna pojetí výtvarné výchovy v současném školství a z toho vyplývající nároky na pedagogy. Etický kodex v arteterapii 2. Psychoterapie, základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku 3. Arteterapie, základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově 4. Klíčové průniky a rozdíly mezi psychoterapií, arteterapií a výtvarnou výchovou 5 Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání člověka, okamžik "teď a tady", teorie mentalizace, pretend modus a fikční svět 6. Psychodynamické pojetí v arteterapii. Arteterapie orientované na člověka 7. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity 8. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou, korektivní emoční zkušenost, zpětná vazba, reflektivní dialog 9. Komunikace, pravidla a hranice v arteterapeutické vztahu 10.Význam diagnostiky a interpretace v psychoterapii (arteterapii) a výtvarné výchově Předmět Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Osobnostní a sociální rozvoj: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury aplikují témata Osobnostního a sociálního rozvoje v oborovém kontextu prostřednictvím sebezkušenosti a sebereflexe v expresivním výtvarném zážitku Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury jsou v teoretické i aplikační úrovni zaměřeny na vztah mezi lidskou psychikou a expresivním výtvarným zážitkem Základy reflexe a hodnocení kvality výuky téma reflexe a sebereflexe a reflexe procesu práce s výtvarným expresivním zážitkem je jedním z nejdůležitějších v předmětu Vývojová psychologie expresivní, výtvarný proces a práce s ním je plně determinován vývojovými aspekty lidské psychiky, v předmětu jsou aplikovány teoreticky i prakticky poznatky z vývojové psychologie. V předmětu se odehrávají přípravné aktivity pro úspěšnou realizaci náslechové praxe a její kvalitní reflexi v kontextu Schönovy koncepce reflektivního praktika.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou potřebné specifické předpoklady;
Odborné dovednosti
nejsou potřebné specifické předpoklady;
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní fakta, pojmy a vzájemné vztahy z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie klíčových pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní psychosociální procesy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu růstové koheze skupiny;
Odborné dovednosti
aplikovat a dokladovat korektním pojmenováním nabyté teoretické znalosti z oblasti psychologie, arteterapie a artefiletiky na osobní zkušenost s reálným výtvarným zážitkem;
realizovat na námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy;
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora;
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe;
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života;
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu;
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
  • Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr