Předmět: Základy vizuální a audiovizuální gramotnosti

« Zpět
Název předmětu Základy vizuální a audiovizuální gramotnosti
Kód předmětu KVK/ZVAGR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
1.Proměny pojetí umění ve společnosti 2.Vizuální gramotnost jako základ oborového myšlení 3.Aktivní přístup k uměleckému dílu jako východisko vizuální gramotnosti 4.Hlavní aspekty vizuální gramotnosti a možnosti jejich kultivace 5.Vztah umělec - skutečnost - umělecké dílo - recipient (interpret) 6.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 1. fáze 7.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 2. fáze 8.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 3. fáze 9.Hermeneutika jako teoretické východisko komunikace s výtvarným dílem 10.Současné vizuální teorie - stručný přehled 11.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy I. 12.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy II. 13.Návštěva výstavy a lektorského oddělení galerie

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti;
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury;
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů.
Odborné dovednosti
provést základní formální analýzu výtvarného uměleckého či jiného vizuálního díla;
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat specifika současné vizuální kultury;
objasnit pojem "vizuální gramotnost";
vysvětlit obecné zákonitosti vizuálního vnímání;
vymezit a objasnit základní terminologii k nauce o znacích;
popsat možnosti nových médií;
objasnit některá východiska současného grafického designu.
Odborné dovednosti
interpretovat nejrozšířenější projevy současné vizuální kultury;
odhalovat manipulativnost vizuálních děl, zejména reklamních produktů a vizuálních výtvorů užívaných k politické propagaci.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
  • ECO, U. Teorie sémiotiky. Praha: Argo. 2022.
  • Elkins, James. Visual literacy. New York : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-95811-0.
  • FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
  • Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
  • Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
  • Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti (ENViL)15. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy : ref. 2016.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
  • Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr