Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Vohradská Miroslava, Mgr.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Bocianová Gabriela
-
Damte Ambrož, MgA.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Proměny pojetí umění ve společnosti 2.Vizuální gramotnost jako základ oborového myšlení 3.Aktivní přístup k uměleckému dílu jako východisko vizuální gramotnosti 4.Hlavní aspekty vizuální gramotnosti a možnosti jejich kultivace 5.Vztah umělec - skutečnost - umělecké dílo - recipient (interpret) 6.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 1. fáze 7.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 2. fáze 8.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 3. fáze 9.Současné vizuální teorie - Kesner 10.Současné vizuální teorie - Eco 11.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy I. 12.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy II. 13.Návštěva výstavy a lektorského oddělení galerie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti; |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů; |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla či jiného vizuálního díla; |
provést základní formální analýzu výtvarného uměleckého či jiného vizuálního díla; |
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat specifika současné vizuální kultury; |
objasnit pojem "vizuální gramotnost"; |
vysvětlit obecné zákonitosti vizuálního vnímání; |
vymezit a objasnit základní terminologii k nauce o znacích; |
popsat možnosti nových médií; |
objasnit některá východiska současného grafického designu; |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat nejrozšířenější projevy současné vizuální kultury; |
odhalovat manipulativnost vizuálních děl, zejména reklamních produktů a vizuálních výtvorů užívaných k politické propagaci; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Časopis Výtvarná výchova.
-
Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
-
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost: Mezi ikonou a virtuální realitou. 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Bendová Helena. Umění počítačových her. Praha : AMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
-
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: B., W.: dílo a jeho zdroj. Praha, 1979.
-
BERTÓK, Imrich. Počítače a umenie.. Bratislava: SPN, 1989. ISBN 80-08-00037-6.
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
-
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
-
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kol.autorů. Teorie masové komunikace. Karolinum Praha, 1996.
-
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
-
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. Současné metodologické přístupy a strategie pedago. 2006.
-
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. In Rámcové vzdělávací programy a výtvarná výchova, sympozium INSEA 2004 s. 52 - 56. Praha : Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-242-3.
-
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
|