Lecturer(s)
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Vohradská Miroslava, Mgr.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Bocianová Gabriela
-
Damte Ambrož, MgA.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Changes in the concept of art in society 2. Visual literacy as the basis of professional thinking 3.Active approach to a work of art as a starting point for visual literacy 4. Main aspects of visual literacy and possibilities of their cultivation 5.Relation artist - reality - work of art - recipient (performer) 6. Interpretation of a work of art as a structured process - 1st phase 7. Interpretation of a work of art as a structured process - 2nd phase 8. Interpretation of a work of art as a structured process - 3rd phase 9. Contemporary visual theories - Kesner 10.Current visual theories - Eco 11.Working with a work of art in art lessons I. 12.Work with a work of art in art lessons II. 13.Visit the exhibition and the teaching department of the gallery
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Multimedia supported teaching, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies, Lecture, Seminar
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to name the most well-known manifestations of art culture or visual culture of the past and present ; |
to clarify the basic concepts and facts in the field of art culture ; |
to describe the art of selected authors; |
Skills |
---|
to recognize the form of a work of art or other visual work ; |
to perform a basic formal analysis of a work of art or other visual work ; |
to use information about a work of art or other visual work obtained from professional literature and other professional sources; |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to describe the specifics of contemporary visual culture ; |
to clarify the concept of "visual literacy" ; |
to explain the general laws of visual perception ; |
to define and clarify the basic terminology for character science; |
to describe the possibilities of new media; |
to clarify some of the starting points of contemporary graphic design; |
Skills |
---|
to interpret the most widespread manifestations of contemporary visual culture ; |
to reveal the manipulativeness of visual works, especially advertising products and visual creations used for political promotion; |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Self-study of literature |
Seminar classes |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Individual study |
Competences |
---|
Discussion |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Test |
Skills |
---|
Seminar work |
Competences |
---|
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Časopis Výtvarná výchova.
-
Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
-
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost: Mezi ikonou a virtuální realitou. 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Bendová Helena. Umění počítačových her. Praha : AMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
-
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: B., W.: dílo a jeho zdroj. Praha, 1979.
-
BERTÓK, Imrich. Počítače a umenie.. Bratislava: SPN, 1989. ISBN 80-08-00037-6.
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
-
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
-
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kol.autorů. Teorie masové komunikace. Karolinum Praha, 1996.
-
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
-
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. Současné metodologické přístupy a strategie pedago. 2006.
-
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. In Rámcové vzdělávací programy a výtvarná výchova, sympozium INSEA 2004 s. 52 - 56. Praha : Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-242-3.
-
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
|