Vyučující
|
-
Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Vohradská Miroslava, Mgr.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Damte Ambrož, MgA.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Bocianová Gabriela
|
Obsah předmětu
|
1.Proměny pojetí umění ve společnosti 2.Vizuální gramotnost jako základ oborového myšlení 3.Aktivní přístup k uměleckému dílu jako východisko vizuální gramotnosti 4.Hlavní aspekty vizuální gramotnosti a možnosti jejich kultivace 5.Vztah umělec - skutečnost - umělecké dílo - recipient (interpret) 6.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 1. fáze 7.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 2. fáze 8.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 3. fáze 9.Hermeneutika jako teoretické východisko komunikace s výtvarným dílem 10.Současné vizuální teorie - stručný přehled 11.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy I. 12.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy II. 13.Návštěva výstavy a lektorského oddělení galerie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti; |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů. |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla či jiného vizuálního díla; |
provést základní formální analýzu výtvarného uměleckého či jiného vizuálního díla; |
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat specifika současné vizuální kultury; |
objasnit pojem "vizuální gramotnost"; |
vysvětlit obecné zákonitosti vizuálního vnímání; |
vymezit a objasnit základní terminologii k nauce o znacích; |
popsat možnosti nových médií; |
objasnit některá východiska současného grafického designu. |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat nejrozšířenější projevy současné vizuální kultury; |
odhalovat manipulativnost vizuálních děl, zejména reklamních produktů a vizuálních výtvorů užívaných k politické propagaci. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Časopis Výtvarná výchova.
-
Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
-
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Elkins, James. Visual literacy. New York : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-95811-0.
-
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
-
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
-
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Mašek, J. A pedagogy of audio-visual literacy: The promoting and improvement of culture, media and citizenship education in society. London, 2012.
-
Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
-
Mašek, Jan. Mediálně pedagogické aspekty audiovizuální gramotnosti. MMK 2013 : Mezinárodní Masarykova konference pro d. 2013.
-
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti (ENViL)15. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy : ref. 2016.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. In Rámcové vzdělávací programy a výtvarná výchova, sympozium INSEA 2004 s. 52 - 56. Praha : Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-242-3.
-
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
|