Lecturer(s)
|
-
Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Vohradská Miroslava, Mgr.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Damte Ambrož, MgA.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Bocianová Gabriela
|
Course content
|
1.Changes in the concept of art in society 2.Visual literacy as a basis for disciplinary thinking 3.Active approach to artwork as a basis for visual literacy 4.Main aspects of visual literacy and possibilities of their cultivation 5.Relationship between artist - reality - artwork - recipient (interpreter) 6.Interpretation of an artwork as a structured process - 1st stage 7.Interpretation of an artwork as a structured process - 2nd phase 8.Interpretation of a work of art as a structured process - phase 3 9.Hermeneutics as a theoretical basis for communication with a work of art 10.Contemporary visual theories - a brief overview 11.Working with the artwork in art classes I. 12.Working with artwork in art education II. 13.Visiting the exhibition and lecturing department of the gallery
|
Learning activities and teaching methods
|
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to name the most famous manifestations of visual culture of the past and the present; |
to explain basic concepts and facts in the field of visual culture; |
to describe the art work of selected authors. |
Skills |
---|
to recognize the form of a visual artwork or other visual work; |
to perform a basic formal analysis of a visual artistic or other visual work; |
to use information about artistic or other visual works obtained from professional literature and from other professional sources. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to describe the specifics of contemporary visual culture; |
to clarify the concept of "visual literacy"; |
to explain the general principles of visual perception; |
to define and explain the basic terminology of the theory of sign; |
to describe the possibilities of new media; |
to clarify some resources of contemporary graphic design. |
Skills |
---|
to interpret the most widespread manifestations of contemporary visual culture; |
to reveal the manipulativeness of visual works, especially advertising products and visual artifacts used for political promotion. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Self-study of literature |
Seminar classes |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Competences |
---|
Interactive lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
Seminar work |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Časopis Výtvarná výchova.
-
Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
-
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Elkins, James. Visual literacy. New York : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-95811-0.
-
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
-
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
-
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Mašek, J. A pedagogy of audio-visual literacy: The promoting and improvement of culture, media and citizenship education in society. London, 2012.
-
Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
-
Mašek, Jan. Mediálně pedagogické aspekty audiovizuální gramotnosti. MMK 2013 : Mezinárodní Masarykova konference pro d. 2013.
-
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti (ENViL)15. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy : ref. 2016.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. In Rámcové vzdělávací programy a výtvarná výchova, sympozium INSEA 2004 s. 52 - 56. Praha : Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-242-3.
-
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
|