Course: Basics of Visual Literacy

« Back
Course title Basics of Visual Literacy
Course code KVK/ZVGR
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Vohradská Miroslava, Mgr.
  • Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Damte Ambrož, MgA.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bocianová Gabriela
Course content
1.Changes in the concept of art in society 2.Visual literacy as a basis for disciplinary thinking 3.Active approach to artwork as a basis for visual literacy 4.Main aspects of visual literacy and possibilities of their cultivation 5.Relationship between artist - reality - artwork - recipient (interpreter) 6.Interpretation of an artwork as a structured process - 1st stage 7.Interpretation of an artwork as a structured process - 2nd phase 8.Interpretation of a work of art as a structured process - phase 3 9.Hermeneutics as a theoretical basis for communication with a work of art 10.Contemporary visual theories - a brief overview 11.Working with the artwork in art classes I. 12.Working with artwork in art education II. 13.Visiting the exhibition and lecturing department of the gallery

Learning activities and teaching methods
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to name the most famous manifestations of visual culture of the past and the present;
to explain basic concepts and facts in the field of visual culture;
to describe the art work of selected authors.
Skills
to recognize the form of a visual artwork or other visual work;
to perform a basic formal analysis of a visual artistic or other visual work;
to use information about artistic or other visual works obtained from professional literature and from other professional sources.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
to describe the specifics of contemporary visual culture;
to clarify the concept of "visual literacy";
to explain the general principles of visual perception;
to define and explain the basic terminology of the theory of sign;
to describe the possibilities of new media;
to clarify some resources of contemporary graphic design.
Skills
to interpret the most widespread manifestations of contemporary visual culture;
to reveal the manipulativeness of visual works, especially advertising products and visual artifacts used for political promotion.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Multimedia supported teaching
Textual studies
Self-study of literature
Seminar classes
Skills
Interactive lecture
Competences
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
assessment methods
Knowledge
Test
Skills
Seminar work
Competences
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Časopis Výtvarná výchova.
  • Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
  • Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • Elkins, James. Visual literacy. New York : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-95811-0.
  • Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
  • FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
  • Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
  • Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
  • Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
  • Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
  • Mašek, J. A pedagogy of audio-visual literacy: The promoting and improvement of culture, media and citizenship education in society. London, 2012.
  • Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
  • Mašek, Jan. Mediálně pedagogické aspekty audiovizuální gramotnosti. MMK 2013 : Mezinárodní Masarykova konference pro d. 2013.
  • Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
  • Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti (ENViL)15. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy : ref. 2016.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
  • Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
  • Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. In Rámcové vzdělávací programy a výtvarná výchova, sympozium INSEA 2004 s. 52 - 56. Praha : Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-242-3.
  • Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester