Vyučující
|
-
Jansová Hana, Mgr.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Čas a prostor jako dimenze uměleckého díla umění 20. a 21. století 2. Proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a stírání hranic mezi jednotlivými druhy umění 3. Výtvarné a materiálové experimenty v prostoru a čase 4. Asambláž ve výtvarné výchově 5. Sklářská tvorba a její využití ve škole 6. Modelování jako haptická zkušenost 7. Keramika - tvůrčí uplatnění technologických postupů na ZŠ 8. Principy animovaného filmu a jejich využití ve škole 9. Vizualita a média, virtuální realita počítače 10. Výtvarné aktivity typu akce, happening, instalace a jejich využití ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ 11. Land art ve výtvarné výchově - výtvarné zásahy do prostředí pomocí přírodních a umělých prvků 12. Body art jako výtvarné ozvláštňování lidského těla v kontextu primárního vzdělávání 13. Architektura a její vztah k výtvarné výchově na 1. stupni
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 33 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat základní výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu; |
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit koncepty uměleckých děl vybraných autorů časoprostorové tvorby z 20. a 21. století; |
charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století a prostupování jednotlivých druhů umění; |
charakterizovat základní podoby land-artu, umění akce a konceptuálního umění a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl; |
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů. |
Odborné dovednosti |
---|
využívat odbornou terminologii k popisu výrazových prostředků uměleckých děl i vlastních výtvarných projevů; |
zkoumat a uplatňovat základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materiálu v časoprostorové tvorbě; |
uplatňovat vlastní výtvarné (umělecké) záměry v časoprostorovém vizuálním vyjádření; to apply their own artistic intentions in space-time art work; |
navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
BLÁHA, Jaroslav; SLAVÍK, Jan. Průvodce výtvarným uměním V.. Praha: Vydavatelství a nakladatelství práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
-
FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
-
MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí.. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
-
NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita. 2020.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.
-
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
|