Předmět: Časoprostorová tvorba pro MŠ

« Zpět
Název předmětu Časoprostorová tvorba pro MŠ
Kód předmětu KVK/ČPT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lihunová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Šimonová Jana, Mgr. et BcA.
Obsah předmětu
1. Významní představitelé časoprostorové tvorby v umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století 2. Čas a prostor jako dimenze uměleckého díla umění 20. a 21. století 3. Proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a stírání hranic mezi jednotlivými druhy umění 4. Vizuální, výtvarná, umělecká kultura a její vztah k předškolnímu vzdělávání 5. Vizualita a média, virtuální realita počítače. Vizuální kompetence jako profesní kompetence učitelky/učitele MŠ 6. Vlastnosti materiálu, jejich zkoumání a uplatnění ve výtvarných činnostech v mateřské škole 7. Čas, proměna a proces jako důležitý rozměr výtvarných činností v mateřské škole 8. Výtvarné aktivity typu akce, happening, představení, dramatizace, instalace jako výtvarné aktivity pro žáky mateřských škol 9. Zemní umění v mateřské škole, výtvarné zásahy do prostředí pomocí přírodních a umělých prvků 10. Body art jako výtvarné ozvláštňování lidského těla v kontextu předškolního vzdělávání 11. Principy animovaného filmu a jejich využití v mateřské škole 12. Výtvarné a materiálové experimenty v prostoru a čase, způsoby jejich realizace a reflexe ve vztahu k využití v mateřské škole 13. Způsoby prezentace časoprostorových výtvarných aktivit v mateřské škole

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat základní výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku.
Odborné dovednosti
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl;
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu;
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit koncepty uměleckých děl vybraných autorů časoprostorové tvorby z 20. a 21. století;
charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století a prostupování jednotlivých druhů umění;
charakterizovat základní podoby land-artu, umění akce a konceptuálního umění a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl;
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů.
Odborné dovednosti
využívat odbornou terminologii k popisu výrazových prostředků uměleckých děl i vlastních výtvarných projevů;
zkoumat a uplatňovat základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materiálu v časoprostorové tvorbě;
uplatňovat vlastní výtvarné (umělecké) záměry v časoprostorovém vizuálním vyjádření;
navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Skupinová výuka,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Portfolio,
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: new perspectives in drawing. London : Phaidon Press, 2005. ISBN 978-0-7148-4545-6.
  • Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním. V : [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
  • BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci Pedagogy of art - art of pedagogy though innovative, intercultural and interdisciplinary approaches to education = Kunstpädagogik - Kunst der Pädagogik innovative, interkulturelle und interdisziplinäre Ansätze der Kunstpädagogik. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
  • Zhoř, Igor; Havlík, Vladimír; Horáček, Radek. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
  • Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
  • Zhoř, Igor. Škola výtvarného myšlení II : Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno : OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.
  • Zhoř Igor. Škola výtvarného myšlení I. KS Brno a OKS Blansko: Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr