Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Lihunová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Významní představitelé časoprostorové tvorby v umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století 2. Čas a prostor jako dimenze uměleckého díla umění 20. a 21. století 3. Proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a stírání hranic mezi jednotlivými druhy umění 4. Vizuální, výtvarná, umělecká kultura a její vztah k předškolnímu vzdělávání 5. Vizualita a média, virtuální realita počítače. Vizuální kompetence jako profesní kompetence učitelky/učitele MŠ 6. Vlastnosti materiálu, jejich zkoumání a uplatnění ve výtvarných činnostech v mateřské škole 7. Čas, proměna a proces jako důležitý rozměr výtvarných činností v mateřské škole 8. Výtvarné aktivity typu akce, happening, představení, dramatizace, instalace jako výtvarné aktivity pro žáky mateřských škol 9. Zemní umění v mateřské škole, výtvarné zásahy do prostředí pomocí přírodních a umělých prvků 10. Body art jako výtvarné ozvláštňování lidského těla v kontextu předškolního vzdělávání 11. Principy animovaného filmu a jejich využití v mateřské škole 12. Výtvarné a materiálové experimenty v prostoru a čase, způsoby jejich realizace a reflexe ve vztahu k využití v mateřské škole 13. Způsoby prezentace časoprostorových výtvarných aktivit v mateřské škole
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat základní výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu; |
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit koncepty uměleckých děl vybraných autorů časoprostorové tvorby z 20. a 21. století; |
charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století a prostupování jednotlivých druhů umění; |
charakterizovat základní podoby land-artu, umění akce a konceptuálního umění a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl; |
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů. |
Odborné dovednosti |
---|
využívat odbornou terminologii k popisu výrazových prostředků uměleckých děl i vlastních výtvarných projevů; |
zkoumat a uplatňovat základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materiálu v časoprostorové tvorbě; |
uplatňovat vlastní výtvarné (umělecké) záměry v časoprostorovém vizuálním vyjádření; |
navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: new perspectives in drawing. London : Phaidon Press, 2005. ISBN 978-0-7148-4545-6.
-
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním. V : [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
-
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci Pedagogy of art - art of pedagogy though innovative, intercultural and interdisciplinary approaches to education = Kunstpädagogik - Kunst der Pädagogik innovative, interkulturelle und interdisziplinäre Ansätze der Kunstpädagogik. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Zhoř, Igor; Havlík, Vladimír; Horáček, Radek. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
-
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Zhoř, Igor. Škola výtvarného myšlení II : Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno : OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.
-
Zhoř Igor. Škola výtvarného myšlení I. KS Brno a OKS Blansko: Brno.
|