Vyučující
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vizuální, výtvarná, umělecká kultura. Vizualita a média. Virtuální realita počítače. Vizuální kompetence jako profesní kompetence učitelky/učitele. Stírání hranic, prostupování jednotlivých druhů umění. Výtvarné aktivity typu akce, happening, představení, dramatizace, instalace jako výtvarné aktivity pro žáky mateřských škol. Spontánnost jako projev svobody. Zemní umění, výtvarné zásahy do prostředí pomocí přírodních (větve, listí, kamení atp.) a umělých (balónky, deštníky, oděvy atp.) prvků. Výtvarné ozvláštňování lidského těla - líčení, zabalování atp.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
studující absolvovali předměty KVK/UPVV, KVK/VTP a KVK/TPR |
Výsledky učení |
---|
student - orientuje se v časoprostorových projevech výtvarné kultury a umění 2O. století v míře potřebné pro pedagogickou činnost v mateřské škole: je obeznámen se základními podobami land-artu, umění akce a konceptuálního umění; |
prokazuje znalost základních pojmů, myšlenek a faktů ze zmíněné oblasti tvorby; |
znalost prokazuje zejména správným užíváním příslušné odborné teminologie, - zná a ve vlastní tvorbě využívá základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materálu v časoprostorové tvorbě, v této souvislosti je schopen navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole |
Vyučovací metody |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BLÁHA, Jaroslav; SLAVÍK, Jan. Průvodce výtvarným uměním V.. Praha: Vydavatelství a nakladatelství práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
-
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
ZHOŘ, I.; HAVLÍK, V.; HORÁČEK, R. Akční tvorba: Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého].. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
-
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
ZHOŘ Igor. Škola výtvarného myšlení I.. Brno: KS Brno a OKS Blansko, 1992.
-
ZHOŘ, Igor. Škola výtvarného myšlení II.: Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti.. Brno: OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.
|