Vyučující
|
-
Kobera Vít, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretický úvod do kresebné disciplíny. 2. Perspektiva - úhlové vizování. 3. Proporce, kresba figury v geometrické stylizaci. 4. Kresba zaměřená na proporce a perspektivu. 5. Anatomie - postupné seznámení. 6. Zachycení výrazu. 7. Zachycení lidských emocí. 8. Teoretický úvod do malířské disciplíny. 9. Podložky pro malbu. 10. Míchání barev, realistická barevnost. 11. Monochromní malba figury. 12. - 13. Barevná stylizace, nadsázka. Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu, a které zapojují do kresby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému - volnému kresebnému výrazu. Ve chvíli, kdy student dostatečně zvládá kresbu, přistupuje výuka k druhému tématu semestru, kterým je zvládnutí základních malířských postupů ve figurální malbě - modelace objemu světlem a stínem, práce s reálnou barevností modelu, později k uvolněnému malířskému rukopisu s barevnou nadsázkou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 70 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat základní kresebné a malířské prvky a jejich funkce v procesu tvorby (bod, linie, plocha, barva, modelace, světlo a stín) prokázat znalost základních teoretických zákonitostí zobrazování prostorových objektů v ploše (lineární perspektiva) rozeznat základní funkce zobrazování lidské postavy v umění a závislost volených technik pro tyto funkce s referencí na některé renomované autory na základní úrovní si být vědom vlivu lidského těla a emocí v neverbální komunikaci v mezilidském kontaktu (mimika, gestika, posturologie) |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat se základními kresebnými a malířskými médii a technikami pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího aplikovat znalosti zákonitostí zobrazování prostorových objektů a vztahů mezi nimi a ověřovat jejich zpracování ve vlastní tvorbě (měření a porovnávání proporcí, kompozice) vidět základní rozdíly a specifika v závislosti na individuálním charakteru zobrazovaného jedince |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
hlubšího porozumění základním prvkům kresebné a malířské kompozice a jejich možnostem ve volbě různých technik kresby a malby v závislosti na záměru tvůrčí práce (atmosféra, charakter) základní anatomie a fyziologie lidského těla pro potřeby jeho zobrazování působení barevných kvalit zobrazení a jejich hodnocení od stupně úplné realističnosti po nadsázku a symbolické významy |
Odborné dovednosti |
---|
kresebně i malířsky vyřešit portrét včetně stavby jednotlivých prvků a částí obličeje výtvarně zpracovat živý model podle skutečnosti s vysokou mírou anatomické a fyziologické věrnosti, z různých úhlů pohledu včetně zvládnutí perspektivní zkratky a jiných specifik zobrazování prostoru v ploše modelování hmoty světlem a stínem, práce s barevností, realistickou i nadsazenou a symbolickou zachytit pohyb lidského těla v kresbě a malbě zachytit a kresebně pracovat s neverbálními projevy lidského těla (výraz a emoce, gestika, mimika) kresebně a malířsky vyjádřit specifický individuální charakter a rysy zobrazovaného (stavba těla, obličeje, individuální zvláštnosti) aplikovat a dále rozvíjet svůj osobitý styl na figurálních námětech v kresbě i malbě s východiskem v akademické formě směřující k volnému uměleckému rukopisu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha, 1968.
-
Lynton, Herbert. Umění 19. a 20. století. Praha, 1981.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|