Vyučující
|
-
Koleš Pavel, akademický malíř
-
Foršt Tomáš, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretický úvod do kresebné disciplíny 2. Bod 3. Linie 4. Plocha 5. Valér 6. Struktura 7. Symbol 8. Znak 9. - 13. Práce na semestrálních úkolech Výuka individuálně reaguje na typ a míru stávajícího talentu studenta včetně jeho zaměření. Doplňuje výuku figurální kresby, založené na studiu lidské figury a postavené na základě lineární kresby. Studenti v předmětu Kresba naopak pracují zcela libovolnou kresebnou technikou, jejíž výběr je orientován tak, aby podporoval jejich emotivní a duchovní sdělení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 55 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat základní kresebné prvky a jejich funkce v procesu tvorby na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé kresebné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického vybavit si různé způsoby práce s technikou kresby některých renomovaných autorů a jejich inovativní význam |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat se základními kresebnými médii a technikami pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit projevit snahu o výtvarný experiment a hledání originálního a výstižného řešení zadaného problému |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
tradičních kresebných technologií a metod a jejich významu jako východiska pro vývoj originálního osobitého stylu hlubšího porozumění základním prvkům kresebné kompozice a jejich možnostem různorodých výtvarných disciplín a jejich estetického, sémantického a expresivního působení |
Odborné dovednosti |
---|
individuálně vybírat vhodných kresebných vyjadřovacích prostředků podle potřeby pro konkrétní výtvarný úkol vycházet z individuální i skupinové zkušenosti a formou experimentu získávat zkušenosti nové samostatně vytvořit vlastní autorskou kresebnou práci od zadání po realizaci s důrazem na uvědomělost pracovního postupu a metod flexibilně reagovat na vývoj vlastní práce a v průběhu ji korigovat a alterovat pro efektivnějšího dosažení jejích cílů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Monografie umělců zejména renesance 19. a 20. stol.
-
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
-
Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
-
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
-
Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|