Předmět: Kresba

« Zpět
Název předmětu Kresba
Kód předmětu KVU/AKR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koleš Pavel, akademický malíř
  • Foršt Tomáš, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. Teoretický úvod do kresebné disciplíny 2. Bod 3. Linie 4. Plocha 5. Valér 6. Struktura 7. Symbol 8. Znak 9. - 13. Práce na semestrálních úkolech Výuka individuálně reaguje na typ a míru stávajícího talentu studenta včetně jeho zaměření. Doplňuje výuku figurální kresby, založené na studiu lidské figury a postavené na základě lineární kresby. Studenti v předmětu Kresba naopak pracují zcela libovolnou kresebnou technikou, jejíž výběr je orientován tak, aby podporoval jejich emotivní a duchovní sdělení.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 55 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozeznat základní kresebné prvky a jejich funkce v procesu tvorby na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé kresebné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického vybavit si různé způsoby práce s technikou kresby některých renomovaných autorů a jejich inovativní význam
Odborné dovednosti
pracovat se základními kresebnými médii a technikami pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit projevit snahu o výtvarný experiment a hledání originálního a výstižného řešení zadaného problému
Obecné způsobilosti
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
tradičních kresebných technologií a metod a jejich významu jako východiska pro vývoj originálního osobitého stylu hlubšího porozumění základním prvkům kresebné kompozice a jejich možnostem různorodých výtvarných disciplín a jejich estetického, sémantického a expresivního působení
Odborné dovednosti
individuálně vybírat vhodných kresebných vyjadřovacích prostředků podle potřeby pro konkrétní výtvarný úkol vycházet z individuální i skupinové zkušenosti a formou experimentu získávat zkušenosti nové samostatně vytvořit vlastní autorskou kresebnou práci od zadání po realizaci s důrazem na uvědomělost pracovního postupu a metod flexibilně reagovat na vývoj vlastní práce a v průběhu ji korigovat a alterovat pro efektivnějšího dosažení jejích cílů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Monografie umělců zejména renesance 19. a 20. stol.
  • Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
  • Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
  • Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
  • Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
  • Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
  • Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
  • Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
  • Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
  • Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr