Vyučující
|
-
Kobera Vít, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. Kresba figury v životní velikosti podle modelu. Volba kresebného způsobu, vystižení atmosféry, modelace. Vyjádření tvaru, prostoru, individuálního charakteru modelu. Portrétní kresba, anatomie. Vyjádření výrazu, gestikulace, emocí. Volnější figurativní kresba, vlastní kresebný rukopis. Průběžné zadávání, plnění a odevzdávání všech dílčích seminárních úkolů. Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu, a které zapojují do kresby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému - volnému kresebnému výrazu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat základní kresebné prvky a jejich funkce v procesu tvorby prokázat znalost základních teoretických zákonitostí zobrazování prostorových objektů v ploše (lineární perspektiva) rozeznat základní funkce zobrazování lidské postavy v umění a závislost volených technik pro tyto funkce s referencí na některé renomované autory na základní úrovní si být vědom vlivu lidského těla a emocí v neverbální komunikaci v mezilidském kontaktu (mimika, gestika, posturologie) |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat se základními kresebnými médii a technikami pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího aplikovat znalosti zákonitostí zobrazování prostorových objektů a vztahů mezi nimi a ověřovat jejich zpracování ve vlastní tvorbě (měření a porovnávání proporcí, kompozice) vidět základní rozdíly a specifika v závislosti na individuálním charakteru zobrazovaného jedince |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
hlubšího porozumění základním prvkům kresebné kompozice a jejich možnostem ve volbě různých technik kresby v závislosti na záměru tvůrčí práce (atmosféra, charakter) závislostí vnějších projevů lidského těla na vnitřních psychických jevech (emoce) základní anatomie a fyziologie lidského těla pro potřeby jeho zobrazování |
Odborné dovednosti |
---|
kresebně vyřešit portrét včetně stavby jednotlivých prvků a částí obličeje výtvarně zpracovat živý model podle skutečnosti z různých úhlů pohledu včetně zvládnutí perspektivní zkratky a jiných specifik zobrazování prostoru v ploše zachytit pohyb lidského těla v kresbě zachytit a kresebně pracovat s neverbálními projevy lidského těla (výraz a emoce, gestika, mimika) kresebně vyjádřit specifický individuální charakter a rysy zobrazovaného (stavba těla, obličeje, individuální zvláštnosti) aplikovat a dále rozvíjet svůj osobitý styl na figurálních námětech |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
on-line katalogy knihoven.
-
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
-
Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
-
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
-
Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|