Předmět: Kresba figurální - povinně volitelná

« Zpět
Název předmětu Kresba figurální - povinně volitelná
Kód předmětu KVU/BKRF
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kobera Vít, Prof. akad. mal.
Obsah předmětu
1. - 13. - Teoretický úvod do kresebné disciplíny. - Vysvětlení perspektivy (úhlové vizování). - Proporce, kresba figury v geometrické stylizaci. - Kresba zaměřená na proporce a perspektivu. - Anatomie - postupné seznámení. - Zachycení výrazu. - Zachycení lidských emocí. Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu, a které zapojují do kresby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému - volnému kresebnému výrazu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 65 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat základní kresebné technologie, popsat možnosti kresby, kresebné kompozice, popsat výtvarné prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby,
Odborné dovednosti
ovládat a používat základní kresebné technologie, využívat základní možností kresby a kresebné kompozice, zapojit svoji prostorovou představivost, výtvarně vyjádřit prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby,
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
kritérií volby adekvátního způsobu kresby, vhodného pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd., aplikace kresebných dovedností, získaných studiem anatomických detailů (oko, ucho, nos apod.) na kresbu celé figury; přizpůsobení kresebného výrazu určitému charakteru, modelu, atd., důležitosti zvládnutí a kresebného vyřešení proporcí figury, anatomie, portrétu, pohybu figury, a dále postupně výrazu, gestikulace, lidských emocí (smíchu atd.),
Odborné dovednosti
zvolit nejvhodnější způsob kresby pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd.
využít kresebných dovedností, získaných studiem anatomických detailů (oko, ucho, nos apod.), aplikovat je na kresbu celé figury; přizpůsobit kresebný výraz určitému charakteru, modelu...
bude schopen zvládnout a kresebně vyřešit proporce figury, anatomii, portrét, pohyb figury, a dále postupně výraz, gestikulaci, lidské emoce (smích atd.)
zvolit nejvhodnější způsob kresby pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd. a vypracovat kresbu lidské figury v životní velikosti na základě této volby, nakreslit základní lidský portrét na základě studie jeho dílčích součástí, kresebně vyjádřit prostor a hmotu lidské figury z různých úhlů a z různých vzdáleností,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • on-line katalogy knihoven.
  • Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
  • Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
  • Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
  • Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
  • Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
  • Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
  • Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
  • Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
  • Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr