Vyučující
|
-
Kobera Vít, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. - Teoretický úvod do kresebné disciplíny. - Vysvětlení perspektivy (úhlové vizování). - Proporce, kresba figury v geometrické stylizaci. - Kresba zaměřená na proporce a perspektivu. - Anatomie - postupné seznámení. - Zachycení výrazu. - Zachycení lidských emocí. Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu, a které zapojují do kresby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému - volnému kresebnému výrazu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 65 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat základní kresebné technologie, popsat možnosti kresby, kresebné kompozice, popsat výtvarné prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby, |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat a používat základní kresebné technologie, využívat základní možností kresby a kresebné kompozice, zapojit svoji prostorovou představivost, výtvarně vyjádřit prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kritérií volby adekvátního způsobu kresby, vhodného pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd., aplikace kresebných dovedností, získaných studiem anatomických detailů (oko, ucho, nos apod.) na kresbu celé figury; přizpůsobení kresebného výrazu určitému charakteru, modelu, atd., důležitosti zvládnutí a kresebného vyřešení proporcí figury, anatomie, portrétu, pohybu figury, a dále postupně výrazu, gestikulace, lidských emocí (smíchu atd.), |
Odborné dovednosti |
---|
zvolit nejvhodnější způsob kresby pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd. |
využít kresebných dovedností, získaných studiem anatomických detailů (oko, ucho, nos apod.), aplikovat je na kresbu celé figury; přizpůsobit kresebný výraz určitému charakteru, modelu... |
bude schopen zvládnout a kresebně vyřešit proporce figury, anatomii, portrét, pohyb figury, a dále postupně výraz, gestikulaci, lidské emoce (smích atd.) |
zvolit nejvhodnější způsob kresby pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd. a vypracovat kresbu lidské figury v životní velikosti na základě této volby, nakreslit základní lidský portrét na základě studie jeho dílčích součástí, kresebně vyjádřit prostor a hmotu lidské figury z různých úhlů a z různých vzdáleností, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
on-line katalogy knihoven.
-
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
-
Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
-
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
-
Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|