Vyučující
|
-
Kobera Vít, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. - Teoretický úvod do malířské disciplíny. - Míchání barev, realistická barevnost. - Vysvětlení perspektivy (úhlového vizování). - Vysvětlení proporcí. - Monochromní malba figury. - Barevná stylizace, nadsázka. Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu a které zapojují do malby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému, volnému výrazu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 65 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat základní kresebné a malířské prvky a jejich funkce v procesu tvorby (bod, linie, plocha, barva, modelace, světlo a stín) prokázat znalost základních teoretických zákonitostí zobrazování prostorových objektů v ploše (lineární perspektiva) rozeznat základní funkce zobrazování lidské postavy v umění a závislost volených technik pro tyto funkce s referencí na některé renomované autory na základní úrovní si být vědom vlivu lidského těla a emocí v neverbální komunikaci v mezilidském kontaktu (mimika, gestika, posturologie) |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat se základními kresebnými a malířskými médii a technikami pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího aplikovat znalosti zákonitostí zobrazování prostorových objektů a vztahů mezi nimi a ověřovat jejich zpracování ve vlastní tvorbě (měření a porovnávání proporcí, kompozice) vidět základní rozdíly a specifika v závislosti na individuálním charakteru zobrazovaného jedince |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
hlubšího porozumění základním prvkům malířské kompozice a jejich možnostem, ve volbě různých technik malby v závislosti na záměru tvůrčí práce (atmosféra, charakter), základní anatomie a fyziologie lidského těla pro potřeby jeho zobrazování, působení barevných kvalit zobrazení a jejich hodnocení od stupně úplné realističnosti po nadsázku a symbolické významy, |
Odborné dovednosti |
---|
malířsky vyřešit portrét včetně stavby jednotlivých prvků a částí obličeje, výtvarně zpracovat živý model podle skutečnosti s vysokou mírou anatomické a fyziologické věrnosti, z různých úhlů pohledu včetně zvládnutí perspektivní zkratky a jiných specifik zobrazování prostoru v ploše, modelování hmoty světlem a stínem, práce s barevností, realistickou i nadsazenou a symbolickou, zachytit pohyb lidského těla v malbě, zachytit a malířsky pracovat s neverbálními projevy lidského těla (výraz a emoce, gestika, mimika), malířsky vyjádřit specifický individuální charakter a rysy zobrazovaného (stavba těla, obličeje, individuální zvláštnosti), aplikovat a dále rozvíjet svůj osobitý styl na figurálních námětech v malbě s východiskem v akademické formě směřující k volnému uměleckému rukopisu, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Malířské povídky. Praha : Nakl. Svoboda, 1985.
-
on-line katalogy knihoven.
-
Copplestone Trewin. Moderní umění. SNKLU, 1965.
-
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
Kupka,F. Tvoření v umění výtvarném.
-
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968.
-
Lynton, Herbert. Umění 19. a 20. století. Praha : Artia, 1981.
-
Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
-
Mrkvička, O. Umění a kýč. MF, 1963.
-
Ochrymčuk, Leonid. Návštěva mezi obrazy : vyprávění o obrazech a umělcích a řada hravých etud pro obě oči. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
-
Padrta, Jiří; Lamač, Miroslav; Motlová, Milada. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907 - 1917 : Teorie, kritika, polemika. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0404-3.
-
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
-
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
|