Předmět: Modelování - povinně volitelné

« Zpět
Název předmětu Modelování - povinně volitelné
Kód předmětu KVU/BMO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Strnadová Hana, MgA. Mgr.
  • Ruller Václav, Doc. MgA.
  • Česal Ivan, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. Zadání projektu č. 1 - Modelování na téma - soch. hlína. 2. Individuální výběr z kresebných návrhů. 3. - 5. Modelování - průběžné konzultace. 6. Tvorba formy. 7. Odlévání. 8. Zadání projektu č. 2 - Volná plastika z nalezených předmětů. 9. - 10. Práce na úkolu č. 2. 11. - 12. Finalizace úkolů. 13. Hodnocení. Studenti nejprve modelují ze sochařské hlíny kompozici na dohodnuté téma. Z hotové plastiky vytvoří formu a následně odlijí plastiku v daném materiálu (většinou sádře). Odlitek se studenti učí patinovat. Druhým projektem semestru je "plastika z nalezených předmětů". Tento projekt uvolňuje více prostoru pro studentovu invenci a pro hru a tím vhodně doplňuje projekt první, který je více řemeslně náročný.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v sochařství a prostorové tvorbě, usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí),
Odborné dovednosti
plasticky vyjádřit předlohu
vypracovat kresebné a základní modelérské skici na zadané téma, na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy, zrealizovat finální dílo/díla,
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o technikách modelace a jejich možnostech pro využití v různých disciplínách, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií,
Odborné dovednosti
transformovat 2D kresbu do 3D objektu, reprodukovat do sochařské hlíny reálný či fantaskní tvar, vytvářet sochařské formy (sádrové, voskové...), odlévat do forem tradiční i netradiční sochařské materiály, porovnat a používat různé sochařské přístupy, realizovat základní sochařská zadání pomocí různých technologií,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Přednáška s aktivizací studentů,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Praktická zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Periodika: Kunstforum, FlahArt, Umělec.
  • The AZ of Modern Design. 2006.
  • Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
  • Droste, Magdalena. Bauhaus, 1919-1933. Köln : Taschen, 2002. ISBN 3-8228-2105-5.
  • Francis, Mark. Pop. 1st pub. London : Phaidon, 2005. ISBN 0-7148-4363-6.
  • Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
  • Hudson, J. 1000 NEW DESIGNS. London : Laurence King, 2006.
  • Meyer, James Sampson. Minimalism. London : Phaidon, 2000. ISBN 0-7148-3460-2.
  • Ruhrberg, K. a kol. Umění 20. století. Praha, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
  • Volavka, V. Jak vzniká socha. NCVU, 1956.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr