Předmět: Ateliér Grafika 11

« Zpět
Název předmětu Ateliér Grafika 11
Kód předmětu KVU/GR11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mangiante Filip, Prof. akad. mal.
Obsah předmětu
1. Způsoby uchování obrazu - reliéf, šablona, chemie, nebo digitální způsob. 2. Zadání prvního úkolu - blokový tisk B2, obraz a písmo kramářská píseň technikou kolorování grafiky. 3. - 6. Konzultace semestrálního úkolu, kolorování, velkoformátový tisk, piéce unique. 7. Zadání druhého semestrálního úkolu - poster B1 v kombinované technice např. serigrafie a lino, obsahem je literární téma. 8. - 13. Konzultace semestrálního úkolu, kombinované techniky, pečeť, vodoznak. Hodnocení semestrální práce. V tomto semestru si studenti individuálně volí jednu ze čtyř poloh uchování obrazu na matrici - buď reliéf, nebo šablonu, chemickou cestu či digitální způsob. Následně provedou její zpracování zvoleným způsobem (historizujícím - tradičním nebo aktuálním - současnou technologií), kombinují tradiční a "zasuté" polohy grafického projevu s tendencemi dnešními.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 85 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru pokročilých grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.), o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro tiskařské a grafické techniky a metody, pracovat s typografií a tvorbou fontu včetně jeho různých kvalit a volby založené na účelu produktu, využívat znalosti o výrazových a výtvarných prostředcích vhodných pro grafické techniky a jejich využití v tiskařské praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků, ale i využití grafiky pro vlastní umělecké vyjádření, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení, využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce, technologických postupů pokročilejších grafických technik a jejich integrování do zautomatizovaných motorickch procesů, vědomí některých možností využití grafických technik netradičním způsobem a možnosti, které tím vznikají pro vlastní tvůrčí činnost v práci na velkých i malých formátech, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi, reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro grafické navrhování a výtvarných a výrobních technologií, technických rozdílů a výhod jednotlivých alternativ pro konkrétní případ,
Odborné dovednosti
tvorby kresebných návrhů o vysoké vypovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným grafickým a ilustračním formám a jejich kombinaci, navrhovat plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného grafického stylu, tento styl vytvořit korespondující s prostředím vlastní volby, ve kterém má být grafický styl funkční, odborně a poučeně používat strojů, nástrojů a jiného vybavení grafické dílny včetně chemických látek a materiálů pro různé typy tisku a kombinovat je s digitálními nástroji ovládání technologie velkoformátového tisku a zachování matrice pro tyto tisky, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírat vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu v závislosti na cílové skupině diváka, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response a flexibilně na ni reagovat, plnohodnotně se zapojovat do organizace a činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, nakladateli, porotci či diváky, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a grafickým způsobem řešit, hledat uplatnění pro svou práci v praxi a zúčastňovat se soutěží a výstav,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a vlastního zadání, formou autorského souboru grafik zaměřeného na výpověď o autorově profilu a na nalezení individuálního výrazového jazyka a stylu, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu výtvarného a grafického charakteru, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů a jejich inovace, o možnostech prokázání vlastní řemeslné a výtvarné zručnosti, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu jednotného vizuálního stylu pro konkrétní účel, o organizaci času a práce vzhledem ke stanoveným termínům, technologických postupů pokročilejších digitálních i grafických technik a jejich integrování do zautomatizovaných motorickch procesů, vědomí některých možností využití grafických technik netradičním způsobem a možnosti, které tím vznikají pro vlastní tvůrčí činnost v práci na velkých i malých formátech i na displeji, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafické tvorby v náročnějších celcích, o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o tvorbě vlastního osobitého stylu vzhledem k technice i námětům, odborného slovníku ilustrace a grafiky, jeho plynulého využití v komunikaci o tvůrčím procesu
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější grafický projekt včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké vypovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným grafickým, digitálním a ilustračním formám a jejich kombinaci, v rámcovém zadání hledat vlastní pohled a osobitý přístup vedoucí k individuálnímu stylu, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, technického zpracování matrice různého formátu pro tradiční i netradiční grafické techniky mechanické i chemické povahy, techniky uchování obrazu na matrici historizujícím i aktuálním způsobem, prokázat při tom profesionální uměleckou a řemeslnou úroveň, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, mít přehled a projevovat zájem o projekty, reálné i potencionální, v oblasti studentovi tvorby, vyhledávat vhodné příležitosti a účastnit se výběrových soutěží, vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka, převést požadovaný a zamýšlený vizuál do vhodných grafických technik ve formě daných postupů či výtvarného experimentu vedoucího k pozitivnímu vývoji osobitého stylu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bible podle Vydání Kralického.
  • Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
  • Bowlt, John E.; Hernad, Béatrice. Aus vollem Halse : Russische Buchillustration und Typographie 1900-1930. Aus den Sammlungen der Bayerischen Staatsbibliothek München. 1. Dezember 1993 - 29. Januar 1994. München : Prestel, 1993. ISBN 3-7913-1289-8.
  • Čapek, Josef. Umění přírodních národů. Praha : Československý spisovatel, 1949.
  • Hájek, L. Figurální malba východní Asie.
  • Heller, Steven,; Wiedemann, Julius. 100 illustrators. Praha : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-808-8.
  • Kneidl, P. Z historie evropské knihy.
  • Krejča, Aleš. Grafické techniky. 2. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-636-8.
  • Kritter, Ulrich von. Slawische Buchillustration im 20. Jahrhundert : Rußland, Polen, Tschechien, Slowakei. Köln : Bölau, 1998. ISBN 3-412-12497-4.
  • Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha, 1998.
  • Reynek, Bohuslav; Quinn, Justin,; Putna, Martin C.,; Šerých, Jiří. The well at morning : selected poems and graphic artworks, 1925-1971. First English edition. 2017. ISBN 978-80-246-3425-8.
  • Slánský, B. Technika malby. Paseka, 2005.
  • Stehlíková, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984.
  • Šmejkal, František. František Muzika. Praha : Odeon, 1966.
  • Štech, V. V. Rembrandt Kresby a Grafika.
  • Wiedemann, Julius. Illustrations Now! : 96 illustrators from 13 countries. Hong Kong : Taschen, 2008. ISBN 978-3-8365-0509-3.
  • Zahálka, F. Přehled knihtisku.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr